دانلود پاورپوینت سالمونلوز در نشخوارکنندگان و طیور

دانلود پاورپوینت سالمونلوز در نشخوارکنندگان و طیور

0 2.7k
دانلود پاورپوینت سالمونلوز در نشخوارکنندگان و طیور
دانلود پاورپوینت سالمونلوز در نشخوارکنندگان و طیور ، 7 اسلاید آموزشی ویژه شما دانشجویان گرامی به صورت پاورپوینت قابل ویرایش با تخفیف ویژه از وبسایت قابل دانلود می باشد.

نام فایل : سالمونلوز در نشخوارکنندگان و طیور
فرمت فایل : پاورپوینت
تعداد اسلاید ها : 7 اسلاید
قسمتی از فایل دریافت :

سالمونلا یک باکتری گرم منفی روده ای است که تیپ های مختلفی دارد :   
 گاوها به سالمونلا تیفی موریوم و دابلین حساسند
 گوسفندان به سالمونلا اوویس و آریزونا حساسند 
 بز ها به سالمونلا آبورتوس حساسند

علائم بالینی:
متداولترین علائمی که مشاهده می شود عبارت است از تب و اسهال به دنبال یک دوره کمون 1 تا 4 روزه. بیماری در همه سنینی می تواند اتفاق بیافتد. شکل اسهال از آبکی تا موکوسی همراه با فیبرین و خون متنوع است . مدفوع به علت حضور پروتئینهای پلاسما، غالباً بوی تعفن و گندیدگی دارد. گاهی اوقات ممکن است باکتری درخون وارد شود (باکتریمی) که در نوزادان ایجاد سپتی سمی فوق حاد تا حاد می کند . که در این حالت در گوساله های 1 تا 2 ماهه علائم عبارتند از دیسپنه، علائم تنفسی، مرگ ناگهانی و اسهال شدید که در 6 هفتگی به اوج خود می رسد. در گاوهای بالغ سالمونلا می تواند باعث سقط جنین شود
علائم کالبدگشایی: در شکل روده ای، گوساله ها دچار لاغری مفرط ناشی از آتروفی سروزی چربی م ی باشند . مخاط ایلئوم و سکوم و کولون ممکن است ضخیم و دچار خونریزی باشند . فیبرین ممکن است به صورت لایه یافت شود که در نواحی پلاکها، برجسته است. شیردان معمولا حاوی مایع متعفن قهوه ای می باشد . عقدههای لنفاوی مزانتریک غالباً بزرگ و تیره است. در شکل سپتی سمی ضایعات ماکروسکوپیک عفونت باکتریمی سالمونلا حاد و معمولا ناچیز است و بر روی بافتهای سروزی و زیر جلدی، پتشی گستردهای وجود دارد. طحال معمولا بزر گ است و ریه ها ادماتوز می باشند . دیواره کیسه صفرا ضخیم شده و ممکن است دارای خونریزی باشند و قلب حالت شل دارد .
نشانه های بالینی      معمولاًبیماری در جوجه ها زیردوهفتگی و به ندرت در سنین بالای 4 هفتگی دیده می شود . در طی هفته دوم زندگی ، جوجه ها ممكن است علائمی از ضعف رشد ، توقف رشد و ضعف عمومی توان بدن را نشان می دهند . آلودگی تخم مرغها با سالمونلا ممكن است منجر به مرگ جنین داخل تخم مرغ ویا مرگ سریع جوجه های تازه هچ شده ، شود . علائم بالینی ندرتاً پس از دو هفته مشاهده می شود . پرندگان مبتلا كسل و افسرده هستند .تمایل به حركت نداشته و با چشمان بسته ، پرهای ژولیده و بالهای افتاده می ایستند . اسهال ، آلودگی پرها ی اطراف مقعد با با مدفوع از نشانه های رایج است و در برخی واگیرها به دلیل كدورت قرنیه یا پلاك های پنیری در حدقه چشم ، بینایی پرنده دچار مشكل می شود . ندرتاً در پرندگان تخم گذار بیماری ایجاد می كند و درصورت بیماریزایی سبب كاهش تخمگذاری می شود . طبق بررسی های انجام یافته در سال 1995 در امریكا ، تخم هایی كه مشكوك به آلودگی با فاژتیپ 4 سالمونلا انتریتیدیس بودند نقایصی در پوسته داشتند كه شامل دراز شدن شكل تخم مرغ ، نازكی پوسته ، اندازه های كوچك ، كج و معوج شدن تخم مرغ بودند . به طور كلی سویه فاژ 4 كه در اروپا و آسیا و ایران رواج دارد به مراتب بیماریزا تر از سایر سویه های رایج در امریكا و كانادا می باشد .

4,000 تومان