دانلود مقاله حكمت‏هاى دهگانه لقمان در قرآن

دانلود مقاله حكمت‏هاى دهگانه لقمان در قرآن

0 2k
دانلود مقاله حكمت‏هاى دهگانه لقمان در قرآن

با دانلود مقاله در مورد حكمت‏هاى دهگانه لقمان در قرآن در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله حكمت‏هاى دهگانه لقمان در قرآن را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله حكمت‏هاى دهگانه لقمان در قرآن ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:مقاله در مورد حكمت‏هاى دهگانه لقمان در قرآن

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:8 صفحه

قسمتی از فایل:

 برپا داشتن نماز

لقمان سومين نصيحت خود به پسرش را اين گونه بيان مى‏كند: «يا بنى اقم الصلاة؛ اى پسر جان! نماز را برپا دار». [1] دو نصيحت قبل پيرامون خداشناسى و مبدء و معاد و حساب رسى بود، لقمان پس از بيان پايه‏هاى دين، يعنى مساله خداشناسى و معاد و توجه به حساب و كتاب قيامت، به ذكر مهم‏ترين برنامه عملى كه نگهبان فكرى و عملى مبدء و معاد و حساب‏رسى است يعنى مساله نماز پرداخته، آن هم نه انجام نماز، بلكه اقامه و برپا داشتن نماز مى‏پردازد. چرا كه نماز در وقت‏هاى مختلف شبانه روزى مهم‏ترين وسيله پيوند انسان با خالق است، و در پرتو خداشناسى، انسان را به ياد معاد و روز جزا «ملك يوم الدين» مى‏اندازد و تلقين و تمرين هميشگى صراط مستقيم و توجه و حساب‏گرى در اين رابطه مى‏باشد. پيرامون نماز، مسايل گوناگونى مطرح مى‏شود و قابل بحث است، ولى نكته مهمى كه لقمان به آن توجه نموده مساله اقامه نماز است، اقامه در اصل از واژه قيام گرفته شده، و بيان‏گر اين مطلب است كه نماز را نبايد طوطى‏وار انجام داد و به صورت يك عبادت خشك و يك عادت فردى و عادى پنداشت، بلكه بايد مفاهيم آن را در روح و روان و در متن زندگى فردى و اجتماعى استوار ساخت، و پرچم نماز را همواره به اهتزاز درآورد. بنابراين شايسته است نظر شما را به سه مطلب پيرامون نماز جلب كنيم:

1- اهميت نماز

نماز به قدرى اهميت دارد كه براى نشان دادن اهميت آن، در اسلام با تعبيرات مختلف و معنى دار از آن ياد شده است.

گاهى به عنوان عمود و عماد دين معرفى شده، چنان كه امام باقر (ع) فرمود: «الصلاة عمود الدين؛ نماز ستون دين است» [2] و پيامبر (ص) فرمود: «الصلاة عماد الدين؛ نماز تكيه گاه دين است». [3] 


4,000 تومان