دانلود جزوه سیر تحول و تطور نقوش‌ و نمادها‌ در هنر های سنتی ایران الیاس صفاران و پردیس بهمنی

دانلود جزوه سیر تحول و تطور نقوش‌ و نمادها‌ در هنر های سنتی ایران الیاس صفاران و پردیس بهمنی

0 2.2k
دانلود جزوه سیر تحول و تطور نقوش‌ و نمادها‌ در هنر های سنتی ایران الیاس صفاران و پردیس بهمنی
📚 جزوه یا خلاصه: سیر تحول و تطور نقوش‌ و نمادها‌ در هنر های سنتی ایران
🖊 مولف: الیاس صفاران و پردیس بهمنی

نام فایل:جزوه سیر تحول و تطور نقوش‌ و نمادها‌ در هنر های سنتی ایران الیاس صفاران و پردیس بهمنی

فرمت فایل:pdf باکیفیت بالا

تعداد صفحات فایل:143 صفحه

دانشجویان و کاربران گرامی محتوای فایل جزوه سیر تحول و تطور نقوش‌ و نمادها‌ در هنر های سنتی ایران اثر ایران الیاس صفاران و پردیس بهمنی کاملترین جزوه حال حاضر در فرمت فایل pdf با کیفیت عالی تهیه و تدوین گردیده است.

قسمتی از فایل:

 تعريف نماد ضرورت توجه به تاريخ : تاريخ آيينه گذشته و درس حال است . هيچ چيز مثل گذشته هاي ملتي ، افراد ملتي را با همديگر امتزاج نمي دهد . مللي هستند كه چند زبان حرف مي زنند اما هيچ ملتي نيست كه داراي چند تاريخ باشد . اگر ملتي داراي گذشته هاي مختلف شد حتما به ملل كوچك تري تقسيم مي شود . پس وحدت تاريخي براي هر ملتي يكي از محكم ترين و مطوئن ترين وثيقه هاي وحدت ملي است و بايد آن را حفظ كرد و پيوسته به خاطر آورد . نه فقط با كتاب بلكه با نمايش آن (پيرنيا 189(يكي از راه هاي رسيدن به اين مقصود معناكاوي و بررسي نقش و نمادهاي ايراني در كنكاش از هنرهاي سنتي است . معناي نماد : نَماد (كه مظهر و سمبل هم ناميده شده) نشانهاي است كه نشانگر يك انديشه، شيء، مفهوم، چگونگي و جز اينها ميتواند باشد. نماد ميتواند يك شيء مادي باشد كه شكلش بطور طبيعي يا بر پايه قرارداد كند با چيزي كه به آن اشاره مي پيوند داشته باشد. براي نمونه فروهر نماد مزداپرستي است. نماد در اصطلاح روانشناسي تحليلي نوعي شبيه ساخته ليبيدو است. صورتي ذهني كه هم ميتواند ليبيدو را ٔ به همان اندازه قبلي سازد و هم اينكه آن را در قالبي متفاوت از صورت اوليه خود به جريان اندازد. اما شكل گيري نمادها يك روند آگاهانه نيست بلكه بر عكس از راه مكاشفه و يا شهود از دل ناخودآگاه توليد و بيرون . شود داده مي اغلب اوقات نمادها به طور مستقيم از روياها نتيجه ميشوند يا از آنها تأثير ميپذيرند كه اين گونه نمادها پر از انرژي رواني و داراي نفوذي جبري و مقاومت ناپذير هستند. نماد نه تنها بايد بيانگر خيالپردازيهاي خودآگاهانه تكنولوژيك و فلسفي انسان باشد بلكه بايد از ژرفاي ]1 ]سرشت حيواني او نيز خبر دهد: ٔ بايد تقليدي از كليت انسان و بازگو كننده . همان باشد ٦ در سراسر تاريخ پرفراز و نشيب ايران ، هنر بزرگترين مايه و خصيصه هر دوره بوده است. آثار سنتي بازمانده نشان مي دهد كه زندگي مردم ايران در تمام ادوار تاريخ با ذوق و سليقه و زيباپرستي همراه بوده است و كليه وسايل زندگي آنها اعم از بزرگ و كوچك، جزيي و كلي، با تزيينات زيبا و دلفريبي همراه بوده است. با توجه به اهميت نقش اسطوره ها و نمادهاي ايراني در زندگي و هنر ايرانيان در گذشته كه باعث جامعه اي اسطوره باور شده بود و هنر و زندگي از يكديگر جدا نمي نمود و باورهاي مردمان در محصولات مورد استفاده شان جلوه گر بوده بررسي و كنكاش در مورد ارتباط طراحي محصولات مورد استفاده فوق مورد توجه ي اين طرح مي باشد. در اين تحقيق سعي بر آن است تا راه حلي جهت ادعام باورهاي اسطوره اي، فرهنگي و طراحي محصولات مورد استفاده يا مروزي توسط چند طراحي ارايه گردد. جهت نيل به اين مقصود بررسي باورها و هنجارهاي فرهنگ ي جامعه ي هدف در دوران فوق و نيز تدوين و جمع اين داده ها در مقايسه با طراحي هاي انجام شده در اين دوران حايز اهميت مي باشد كه از اين طريق علاوه بر احياي باورهاي فرهنگي راه حلي جهت ادامه ي آن نمادهاي فرهنگي در جامعه ي به دور افتاده از فرهنگ گذشته ي امروزي برداشت خواهد شد. به نظر مي رسد صنايع دستي در گذشته جدا از زندگي مردم نبوده است . اين بدان معناست كه باورها ، هنجارها و اعتقادات مردم در محصولات ساخت دستشان نمودار بوده و هم اكنون ما براي پي بردن به آن معاني نياز به مطالعه آن باورها داريم . هيچ ملتي را نمي توان شناخت و به ژرفاي انديشه آن دست يافت مگر اينكه ريشه باورهاي آن را دريافت.اسطوره هاي نوشته و نانوشته ايران را بايد از لابلاي برگ هاي تاريخ، دريافتهاي باستان شناسي و از كنشهاي آييني اين ملت بيرون كشيد .


10,000 تومان