دانلود گزارش کار آموزی ضوابط و مقررات شهرسازی

دانلود گزارش کار آموزی ضوابط و مقررات شهرسازی

0 2.9k
دانلود گزارش کار آموزی ضوابط و مقررات شهرسازی

با دانلود گزارش کار آموزی ضوابط و مقررات شهرسازی در خدمت شما عزیزان هستیم.این گزارش کار آموزی ضوابط و مقررات شهرسازی را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود گزارش کار آموزی ضوابط و مقررات شهرسازی ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:گزارش کار آموزی ضوابط و مقررات شهرسازی

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:20 صفحه

قسمتی از فایل:

 فصل اول

 

1 - تاريخچه سازمان :

 

1-1پيشينه تاريخي اداره شهرها در ايران

انقلاب مشروطه نقطه عطفي در مديريت مدرن شهرهاي ايران به شمار مي آيد.تا پيش از انقلاب مشروطه قوانين مدون ومكتوبي در اداره شهرها وجود نداشت ونظام سنتي متولي اداره امور بود و فراتر از نظام سنتي نيز گماشتگان پادشاه به رتق و فتق امور شهرها مي پرداختند.شهر ايراني هويتي دفاعي- امنيتي داشت.

برج و باروها،كوچه هاي پيچ در پيچ و تنگ توام با حصارها ودروازه هاي شهر تبلور اين هويت بود.امور خدماتي شهر عمدتا بر عهده ساكنان آن قرار داشت.هر كسي جلوي خانه ،كوچه و مغازه خود را تميز مي كرد،و روشنايي كوچه ها ومعابر به دست افراد محله ها صورت مي گرفت.

منصب ((محتسب)) اولين ردپاي نهاد شهرداري در شهرهاي ايران است.محتسب در بازارها به گردش مي پرداخت،به خوبي و بدي اجناس رسيدگي مي كرد،مقررات عمومي را به كسبه يادآور مي شد و چوب و فلكي هم در اختيار داشت كه هر گاه ضرورت اقتضا مي كرد ،متخلفان را حد مي زد . اما تكاليف محتسب كم كم تغير يافت و بيشتر سعي وي مصروف جلوگيري از شرابخواري ،فحشا و سرقت هاي بازاري گرديد.

از زمان صفويه ، ((داروغه )) جاي محتسب را گرفت . داروغه از غروب افتاب در چهار سوق روي تخت مي نشست و ماموران شبگرد وي در كوچه و بازار پراكنده مي شدند تا اگر به شرابخوار يا سارقي برخوردند او را دستبند بزنند و به پاي تخت داروغه بياورند.

در دوره قاجار ، اداره هايي تحت عنوان ((اداره احتساب))زير نظر داروغه تشكيل شد كه اعضاي آن را ((عمله احتساب))مي ناميدند . ناصرالدين شاه در اولين سفر به فرنگ ، شيفته تمدن غرب شد . وي دستاوردهاي متعددي از اين سفر داشت كه يكي از انها بازنگري در تشكيلات اداره شهر و تاسيس شهرداري جديد بود . برهمين اساس ، وي يكي از محصلان اعزامي به فرانسه به نام ((ميرزا خان مهندس باشي))را به شهرداري تهران منصوب كرد.اما خزانه خالي دولت مانع از ان بود كه بتوان كار موثري انجام داد.

سپس ((اداره احتساب))به دو اداره ((احتساب))و ((تنظيف))تقسيم شدكه هر يك عده اي مامور وفراش دراختيار داشتند.علاوه بر اين ((اداره روشنايي))نيز در كنار اداره تنظيف وجود داشت.متصدي اداره روشنايي ، وظيفه روشن كردن فانوس هاي نفتي و چراغ هاي روغني را از ابتداي غروب تا صبح بعدبه عهده داشت . يك سياح انگليسي درخصوص وضعيت شهرهاوروشنايي انها در دوره قاجار مي نويسد)):هيچ شهر بزرگ و همچنين هيچ حلبي آباد بزرگي در ايران وجود ندارد . هيچ گونه صنعت متكي به نيروي بخار وجود ندار د .از گاز و برق هم خبري نيست ، اماايا تابش لذتبخش چراغ نفت سوز نيز وجود ندارد؟))

براي بهبود وضع روشنايي شهرها،ناصرالدين شاه با استفاده از گاز،چراغ گاز را در يكي از خيابانهاي تهران به كار گرفت كه دو سال بيشتر دوام نياورد و روشنايي شهر به همان فانوس هاي قديمي برگشت.


4,000 تومان