دانلود تحقیق درمورد تعهدات مستأجر در اماكن تجاري و مسكوني

دانلود تحقیق درمورد تعهدات مستأجر در اماكن تجاري و مسكوني

0 1.7k
دانلود تحقیق درمورد تعهدات مستأجر در اماكن تجاري و مسكوني

با دانلود تحقیق در مورد تعهدات مستأجر در اماكن تجاري و مسكوني در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق تعهدات مستأجر در اماكن تجاري و مسكوني را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق تعهدات مستأجر در اماكن تجاري و مسكوني ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد تعهدات مستأجر در اماكن تجاري و مسكوني

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:56 صفحه

قسمتی از فایل:

 

مقدمه:

اجاره يكي از مهمترين عقود عين است. امروزه رابطه بين مالك و مستأجر تنها يك رابطه خصوصي نيست تا استقرار عدالت معاوضي در آن هدف اصلي باشد. دو گروه مؤجر و مستأجر همچون دو طبقه اجتماعي ممتاز در برابر هم قرار گرفته‌اند و تنظيم روابط آنان چندان اهميت يافته است كه دولت خود ناگزير از دخالت در آن مي‌بيند و ناچار است كه روز به روز بر ميانجيگري خود بيفزايد و گاه نيز نقش رهبر و مدير را ايفا كند. در حقوق كنوني عقد اجاره بويژه در مورد حل كسب و پيشه از حيث امري شدن قواعد حاكم بر آن و بي‌اثر بودن حاكميت اراده در بسياري موارد بصورت سازمان حقوقي مستقل درآمده است. سازماني كه بوسيله قوانين اداره مي‌شود قالب آماده‌اي كه مالك و مستأجر فقط مي‌توانند به تراضي خود را درون آن جاي دهد بي‌آنكه بر سرنوشت آينده روابط خود حاكم باشند براي مثال در قانون روابط مؤجر و مستأجر 1356 مؤجر از طرف قانونگذار ملزم به تجديد اجاره مي‌شود و بي‌آنكه خود بخواهد طرف عقدي قرار مي‌گيرد كه وضع پيشين بر او تحميل كرده است. پس از سپري شدن مدت اجاره رابطه قانوني بين او و مستأجر قطع نمي‌شود. مستأجر مي‌تواند تا وقتي كه با حسن نيت مورد اجاره را در تصرف دارد و اجاره را مي‌پردازد رابطه گذشته را ادامه دهد طرفين مي‌توانند به استناد ترقي يا تنازل هزينه زندگي از دادگاه درخواست تعديل اجاره را كنند. بطور خلاصه در اين عقد هيچ چيز طبيعي و تابع حاكميت اراده به نظر نمي‌رسد.


فصل اول

بررسي كل تعهدات مستأجر و وجوه اشتراك آن در اماكن تجاري و مسكوني

قانون مدني در ماده 490 تكاليفي را بطور كلي براي مستأجر برشمرده است. مطابق اين ماده «مستأجر اولاً بايد در استعمال عين مستأجره به نحو متعارف رفتار كرده و تفريط نكند، ثانياً‌ عين مستأجره براي همان مصرفي كه در اجاره مقرر شده و در صورت عدم تعيين در منافع مقصوده كه از اوضاع و احوال استنباط مي‌شود استعمال نمايد. ثالثاً مال الاجاره را در مواعدي كه بين طرفين مقرر است تاديه كند و در صورت عدم تعيين موعد نقداً‌ بپردازد» اين تعهدات علي‌الاصول در تمامي عقود اجاره چه جهت مسكوني، چه جهت تجاري وجود دارد. علاوه بر اين تعهدات ديگري نيز از قبيل تخليه عين مستأجره و يا پرداخت سرقفلي در بدو انعقاد عقد اجاره در مواد ديگري از قانون مدني و قوانين موجر و مستأجر ذكر شده كه ما آنها را به علت برخي اختلافات بين اماكن مسكوني و تجاري در فصل ديگر بررسي مي‌كنيم بنابراين در اين فصل به سه تعهد عمده مستأجر يعني تاديه مال‌الاجاره، عدم تعدي و تفريط و استعمال عين مستأجره براي مصرف مقرر شده در عقد مي‌پردازيم.


5,000 تومان