دانلود تحقیق درمورد آتشكده جاويدان

دانلود تحقیق درمورد آتشكده جاويدان

0 1.5k
دانلود تحقیق درمورد آتشكده جاويدان

با دانلود تحقیق در مورد آتشكده جاويدان در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق آتشكده جاويدان را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق آتشكده جاويدان ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد آتشكده جاويدان

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:2 صفحه

قسمتی از فایل:

آتشكده‌اي به وسعت تاريخ

آتشكده جاويدان (صفه سرمسجد) واقع در مسجد سليمان بنايي متعلق به قرن هفتم قبل از ميلاد است كه بنا بر نظر برخي كارشناسان، معماران براي ساخت تخت جمشيد از آن الهام گرفته اند.نوع معماري اين بنا، آتشكده جاويدان اورارتويي است كه مهمترين مشخصه آن استفاده نكردن از ملات و گذاشتن سنگ خشك روي سنگ خشك ديگر است.بنا به نوشته هاي پروفسور گيرشمن، باستان شناس فرانسوي در كتاب «ايران از آغاز تا اسلام» تخت جمشيد نيز با استفاده از همين الگو ساخته شده است.

قباد باقري كه در سال هاي 1348 تا 1352 به عنوان مسئول حفاظت از آثار تاريخي خوزستان با گيرشمن همكاري مي كرده در اين باره گفته است: باور گيرشمن اين بود كه آريايي ها هنگامي كه از سيبري مهاجرت كردند در اروميه توقف كوتاهي داشتند و در همين زمان با گونه اي از معماري اورارتويي آشنايي پيدا كردند. آنها سپس به مهاجرتشان در امتداد سلسله جبال زاگرس ادامه دادند و در بخشي از ارتفاعات آن كه امروزه مسجد سليمان و ايذه ... را در برمي گيرد، ساكن شدند.

مولف كتاب بختياري در گذر زمان در ادامه افزود: آريايي ها در اين منطقه معماري خاص خود را به نام بادبرده به وجود آوردند، آتشكده جاويدان را در قرن هفتم قبل از ميلاد بنا كردند و پس از گذشت حدود 150 سال در 550 قبل از ميلاد تخت  جمشيد را با استفاده از (الگوي) معماري اورارتويي ساختند. اما عليرضا ظاهري عبده وند مسئول بخش پژوهشي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي مسجد سليمان اعتقاد دارد وجود اين آتشكده به دوره پيشداديان و هوشنگ پيشدادي بازمي گردد. بر اساس آن چه در منابع مختلف تاريخي آمده است، هوشنگ نخستين پادشاه پيشدادي براي كشتن ماري، سنگي را به سوي مار پرتاب كرد (اما) سنگ به مار اصابت نكرد و به سنگ ديگري برخورد كرد و از جرقه حاصل از اين برخورد آتش به وجود آمد. در روايات ديگري از جمله كتاب تذكره شوشتر نيز آمده كه مكان اين اتفاق در شهر مسجد سليمان بوده كه در آن زمان پارسومانش نام داشته است. مردم هم از آن جا كه آتش برايشان (جنبه) تقدس داشته- و اين كه اين آتش بدون هيزم افروخته شده بود- دور محل برافروخته شده آن ديواري كشيدند.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر