دانلود تحقیق درمورد تخت جمشيد

دانلود تحقیق درمورد تخت جمشيد

0 1.6k
دانلود تحقیق درمورد تخت جمشيد

با دانلود تحقیق در مورد تخت جمشيد در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق تخت جمشيد را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق تخت جمشيد ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد تخت جمشيد

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:32 صفحه

قسمتی از فایل:

چکیده

 

تخت جمشيد، که ايرانيان  پارسه و يونانيان پرسپوليس ميخواندندش، نه يک پايتخت سياسی بلکه کانون ملی و نماد يکپارچگی شاهنشاهی نوپای هخامنشی بود. آنچه بنيانگذار تخت جمشيد، داريوش بزرگ در نظر داشت، دولتی بود که در سايه اقتدار آن اقوام گوناگون با خصوصيات فرهنگی و سنتهای خاص خود و با حفظ زبان و مذهب و آئينهای خود  به آرامش در کنار يکديگر زندگی توانستند کرد.

اصولی که بر پايه آنها شاهنشاهی ايران 2564 سال پيش بدست کورش کبير بنيان نهاده شد، دگربار در سنگ نبشته ای از داريوش متجلی ميشود:

  " من، داريوش شاه، ناتوانان را پشتيبان هستم و اجازه نخواهم داد که توانمندان به آنان بيداد روا دارند. ...ای مردم، به اراده اهورامزدا من، داريوش، از شما ميخواهم که ناتوانان را پشتيبان باشيد و در برابر توانمندان و توانگران بيدادگر بايستيد."

 

 

 

 

 

 



 

 
 

مقدمه

اغلب وقتي از تخت‌جمشيد بحث مي‌شود، تصويري از كاخ، دربار و خدم و حشم به ذهن مي‌رسد. غافل از آنكه تخت‌جمشيد بخش كوچكي از سرزمين پارسه ، جايگاه و محل زندگي مردم ايران است؛ مردمي كه يكي از دستاوردهاي تلاشهايشان ساختن فضايي مانند تخت‌جمشيد بوده است. امروز پژوهشگران در تلاش هستند كه صفحات تاريك زندگي اين مردم را با انجام تحقيقات در اين سرزمين روشن كنند.

وقتي جاده شيراز به اصفهان را در پيش بگيريم، پس از پيمودن (بيش از) 30كيلومتر در جهت شمال به جلگه مرودشت مي‌رسيم كه درازايش از غرب به شرق 60كيلومتر است و پهنايش تا 70 كيلومتري شيراز مي‌رسد. رود كر از شمال غربي جلگه تا جنوب شرقي آن را مي‌پيمايد و سيراب مي‌كند و به درياچه بختگان مي‌ريزد و بدين ترتيب بستري مناسب براي شكل‌گيري مهد تمدن و فرهنگ زندگي مردم ايران از روزگاران كهن فراهم مي‌آورد.

از روزگار عيلاميان، زندگي مردم در اين منطقه آغاز شده و در دوران هخامنشي در شهر پارسه به اوج خود رسيده است.از سويي تخت‌جمشيد ارگ شهر پارسه به شمار مي‌رفته است. اين ارگ بيش از 125 هزار متر مربع وسعت داشته و بر فراز صخره‌اي كه از سوي مشرق پشت به دامنه كوه مهر(كوه رحمت) بنا شده بوده است.

روح اغماض، تسامح، دادگری و انساندوستی در دولتی که به رسالت اخلاقی خود نيک آگاه بود و خود پرچمدار اين آرمانها بود، ميبايست در معماری و هنر آن نيز بازتاب ميافت. مظهر اقتدار و عظمت شاهنشاهی ايران تخت جمشيد بود و هنر آن اقوام و نژادهای گوناگون ، از ليبی و اتيوپی و مصر تا هندوستان، از رودخانه دانوب تا رود سند، از کوهستانهای قفقاز تا دشتهای آسيای ميانه و از درياچه آرال تا خليج فارس،همه را اطمينان بخش اين نکته بود که صرفنظر از نژاد، مذهب، رنگ پوست و زبان، اعضا برابر يک جامعه بزرگند.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر