دانلود تحقیق درمورد تفسير موضوعي چيست؟

دانلود تحقیق درمورد تفسير موضوعي چيست؟

0 2.3k
دانلود تحقیق درمورد تفسير موضوعي چيست؟

با دانلود تحقیق در مورد تفسير موضوعي چيست؟ در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق تفسير موضوعي چيست؟ را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق تفسير موضوعي چيست؟ ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد تفسير موضوعي چيست؟

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:19 صفحه

قسمتی از فایل:

پيشگفتـار

 

تفسير موضوعي چيست؟ و چه مشكلاتي را حل مي كند؟   

پاسخ به اين دو سؤال مهم اثر عميقي در فهم صحيحتر و بهتر كتابهايي چون كتاب حاضر دارد و تا جواب اين دو پرسش روشن نشود نمي توان به خوبي دريافت كه اين گونه كتابها چه هدفي را تعفيب مي كند؟

در پاسخ به سؤال اول يادآورد مي شويم كه قرآن مجيد كتابي است كه در طول 23 سال با توجه به نيازها و شرايط مختلف اجتماعي و حوادث گوناگون نازل شده و همگام با پيشرفت جامعه اسلامي پيشروي كرده است.

آيات سوره هايي كه در مكه نازل شده عمدتاً ناظر به تحكيم پايه هاي ايمان و اعتقاد نسبت به توحيد و معاد و مخصوصاً مبارزه شديد و پي گير با شرك و بت پرستي است در حالي كه آيات سوره هايي كه در مدينه نازل شده و طبعاً بعد از تشكيل حكومت اسلامي بوده ناظر به احكام اجتماعي و عبادي و سياسي و تشكيل بيت المال و نظام قضايي اسلام و مسائل مربوط به جنگ و صلح و نبرد با منافقان و امثال آن مي باشد كه اسلام با آن درگير بوده.

بديهي است كه هيچيك از اين مسائل به صورت يك رساله عمليه يا يك كتاب درسي و كلاسيك مطرح نگشته بلكه طبق نيازها و مناسبتها و ضرورتها،آيات نازل گشته است مثلاً ملاحظه مي كنيم كه احكام مربوط به جهاد و دستورات جنگي و عهدنامه ها و اسيران و غرامتهاي جنگي و مانند آن به طور پراكنده در هر غزوه به مناسبت آن غزوه نازل گشته درست مانند نسخه هاي يك طبيب ماهر كه هر روز به تناسب حال بيمار مي نويسد تا او را به سلامت كامل برساند.

حال اگر آيات قرآن را كه در هر سوره از سوره نازل شده به ترتيب تفسير كنيم تا آن «تفسير ترتيبي» خواهد بود و اگر آيات مربوط به يك «موضوع» را از تمام قرآن جمع آوري نموده در كنار هم بچينيم و آن را فصل بندي نموده تفسير كنيم نامش «تفسير موضوعي» است.

مثلاً هرگاه تمام آيات مربوط به جهاد كه در طي ده سال در سوره هاي مدني نازل شده يا آيات مربوط به اسماء و صفات خداوند كه در طي 23 سال در تمام قرآن نازل گرديده در كنار هم قرار گيرد، و در رابطه با يكديگر تفسير شود تفسير موضوعي نام خواهد داشت در حالي كه اگر هر آيه را در جاي خود جداگانه مورد بحث و بررسي قرار دهيم همان تفسير ترتيبي است.

هر يك از اين دو تفسير مزايا و آثاري دارد كه ما را از يكديگر بي نياز نمي سازد و به مصداق «هر چيز به جاي خويش نيكوست» هر دو نوع تفسير براي پژوهندگان قرآن ضروري و لازم است ! (البته در آغاز كار تفسير ترتيبي سپس تفسير موضوعي).

«تفسير ترتيبي» اين مزايا را دارد:

جايگاه هر آيه را با زمان و مكان نزولش با آيات قبل و بعدش با قرائن داخلي و خارجي آن روشن مي‌سازد كه بدون اينها فهم دقيق معني آيه ممكن نيست.

به تعبير ديگر تفسير ترتيبي،هر آيه اي را درست در جاي خود مي بيند، و رابطه آن را با حيات جامعه اسلامي و پيشرفت و تكامل آن در نظر مي گيرد، و اين رابطه مسائل زيادي را كشف مي كند. در حالي ك در تفسير موضوعي،آيات از شكل حوادث عيني و جزيي درآمده شكل كلي به خود مي گيرد و از جايگاه خود تا حدي دور مي شود.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر