دانلود تحقیق درمورد پیامهای قرآن

دانلود تحقیق درمورد پیامهای قرآن

0 1.6k
دانلود تحقیق درمورد پیامهای قرآن

با دانلود تحقیق در مورد پیامهای قرآن در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق پیامهای قرآن را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق پیامهای قرآن ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد پیامهای قرآن

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:15 صفحه

قسمتی از فایل:

سوره الفاتحه

 صرفنظر از زمان وحی آیه ها،ملاحظه می شود که اولین سوره قرآن سوره الفاتحه می باشد. با کمی دقت ملاحظه می شود که  تمام  سوره های قرآن « جز سوره توبه» با بسم الله الرحمن الرحیم شروع می شنوند وهیچکام شماره ندارند جز آنکه در آغاز سوره الفاتحه آمده واولین  آیه قرآن میباشد . به عبارت دیگر اولین آیه آن سوره فاتحه می باشد.

 

این ویژگی انسان را به تفکر وامی دارد و راین سؤال مطرح می شود که دلیل این تمایز چیست؟ باتعمق در واژه های این سوره وترتیب توالی آنها مواردزیر  ویژگیهای  قابل استنتاج می باشد.

 

1  بسم الله الرحمن الرحیم آیه ایست که صفات رحیم و رحمان بودن پروردگار را مطرح می نماید. (1) آیا دلیل خاصی وجود دارد که از میان اسامی متعد خداوند که در  قرآن آمده است  رحیم و رحمان بودن پروردگار در صدر دیگر پیامهای  قرآن قرار دارد و زینت بخش دروازه ورودی قرآن شده است؟

2  از سوی دیگر می بینیم که در متن این سوره به این دو صفت بصورت یک آیه مستقل  اشاره می شود(آیه سوم سوره الفاتحه).

3 آیه های 1،2، 3، و4 بیانگر صفات خداوند می باشند و3 آیه آخرتقاضاهای یک مؤمن را برمی شمارد.

4 صفت رحیم بر صفت رحمان تقدم دارد. رحیم نشانه عشق خداوند به انسانهای مؤمن و رحمانیت نشانه محبت خدا به کلیه انسانهاست. تمایز عشق بر محبت تقدم و الویتی است که انسان مؤمن بر دیگر انسانها دارد. ولی در عین حال غیر مؤمنین اررحمانیت پروردگار برخوردارند. بنا براین اولین استنتاج اینستکه  :

قرآن در اولین آیه برتبعیض خط بطلان می کشد.

 

جدول زیرتوالی 4 آیه  اول سوره الفاتحه رانشان میدهد.



 
.

 

 

 

 

 

اگر به صفاتی که در این جدول آمده انداز بعد عملکرد نگاه گنیم  ودرمنابع آنها دقت نمائیم  ملاحطه میگرد که رحیم و رحمن دو بار  تکرارشده و توالی صفات رحیم و حمان حاکی از اینستکه  قرآن قلب/دل انسان را در مرحله ای مقدم برعقل قرار داده است. عبارت الایمان بالنیه   وعبارات مشابه آن که درقرآن، احادیث،  نهج البلاغه ومنابع معتبر اسلامی به کرات آمده  است مؤید اهمیت قلب/دل وتقدم آن بر مغز است از سوی دیگر می بینیم که رحیم و حمان قبل از روز قیامت تکرار شده است . این نکرار وترتیب آن مؤید تقدم قلب/دل بر مغز و نیز اهمیت ونقش قلب/دل در اعمال انسان است. و از آن جائی که عمل انسان مصو خرد و عاطفه انسان است لذا می بینیم که این آیه در حالی که الویت را به قلب و اعمال برخاسته از آن می دهد ولی  به  بعد عقلانی رفتار نیز توجه نموده و ترکیب هر دو را توصیه می نماید.

می بینیم که سوره توبه با بسم الله الرحمن الرحیم شروع نمی شود. دلیلش این است که سوره توبه از تنبیه اعمال بد بحث می نماید و تنبیه کردن با رحیم و رحمانیت فاصله بسیار دارند. این موضوع دلیل دیگری بر توجه ویژه اسلام به قلب و رفتر برخاسته از قلب می باشد

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر