دانلود تحقیق درمورد اخلاق و اسلام

دانلود تحقیق درمورد اخلاق و اسلام

0 1.5k
دانلود تحقیق درمورد اخلاق و اسلام

با دانلود تحقیق در مورد اخلاق و اسلام در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق اخلاق و اسلام را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق اخلاق و اسلام ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد اخلاق و اسلام

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:7 صفحه

قسمتی از فایل:

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

اهميت اخلاق در اسلام

مكتب ها به تناسب وسعت يا محدوديت خود تعاليم و ديگاههائي را عرضه ميكنند كه بر اساس وعده آنها اگر مورد رعايت و عمل قرار گيرند موجبات سعادت عاملان به آن را فراهم ميسازند.
مكتب الهي اسلام در همه زمينه ها از جمله اخلاق داراي ديدگاههائي وسيع است كه بر اساس وعده الهي و هم بر اساس تجارب و عمل , اجراي از اهم مسائل و مساله تزكيه نفس وتخلق به اخلاق حميده از عوامل سعادت ذكر شده است .(سوره شمس آيه 9)

در اسلام قيمت و ارزش مرد روي اخلاق و سجاياي ارزنده او سنجيده ميشود و در اهميت آن همين بس كه امام صادق (ع) فرمود: اگر به تو اعلام گردد كه از عمرت بيش از دو روز باقي نمانده است , روز اول را به اخلاق و ادب اختصاص ده تا از آن براي مرگت استفاده كني . و هم بنا بگفته استاد ابوالاعلي مودودي: اگر از من بخواهند تمام فلسفه دين اسلام را در دو كلمه خلاصه كنم ميگويم ثبات اخلاق . و اين اهميت اخلاق را در اسلام نشان ميدهد.

 

 

 

 

اخلاق , راز بعثت

آيات متعدد قرآن و روايات اسلامي نشان ميدهند كه از اهداف مهم بعثت ابنياء و حتي راز بعثت پيامبر ما هدايت مردم و تهذيب اخلاق آنهاست . حديث معروف نبوي را همه شنيده ايم كه فرمود بعثت لاتمم مكارم الاخلاق من مبعوث شده ام كه مكرمت هاي اخلاق را به اتمام و تكميل رسانم و عملا ديد  ه ايم كه رسول خدا در زندگي روزمره , در معاشرتها و برخوردها , در موضعگيري ها در قبال وقايع وجريانات , حتي در جنگها وستيزها الگوي اخلاق و يا قرآني متحرك بود بگفته بزرگ مردي در تعاليم اخلاقي محمد (ص) همين كافي است كه فرمود: احسن الناس ايمانا احسنهم خلقا: بهترين مردم در جنبه ايمان آنكسي است كه در اخلاق بهترين باشد. و در اخلاقي بودن او همين بس كه در فتح مكه همه مشركان وزجردهنگان خود را بخشيد و آنها را آزاد و رها اعلام فرمود.

 

انبياء و در راس آنها پيامبر ما براي تعليم حكمت , اجراي قانون الهي و نتفيذ آن در جامعه مبعوث شده اند ولي آنان مقدم بر تعليم حكمت و تنفيذ قانون كوشيدند كه مردم را ‌آدم كنند و اين امر از راه اخلاق .
خلقيات در اسلام
 بر اساس روايات و هم بر مبناي دسته بنديهائي كه بزرگان ما با توجه به روايات اخلاقي انجام داده اند مجموعه مباحث اخلاقي و آنچه كه تحت عنوان خلقيات در اسلام ذكر ميشوند شامل دو دسته اند:
 محاسن اخلاقي كه براي حسن روابط اجتماعي , جلب منافع عموم , بهبود و امنيت حيات جمعي مطرحند مثل خيرخواهي عموم, رعايت و اجراي عدل در جامعه , احسان و صله رحم , سلام در حين معاشرت و برخورد , انفاق و انعام مردم , و ...... .

 

 مكارم اخلاق كه شامل مباحثي در زمينه معيارهاي انسانيت و حاكي از بزرگواري طبع و تعالي روحاني هستند و روايات ما بيشتر به اين قسمت تكيه دارند. حتي در سخني از امام صادق (ع) آمده است كه فرمود: شاگردان مكتب ما افرادي هستند كه وارسته باشند و بزرگوار به مكارم اخلاقي متخلق باشند تا انسانهائي برتر بحساب آيند. توصيه هائي هم كه در زمينه اخلاق در دست است در رابطه با مكارم اخلاق است . از جمله حديثي است از رسول خدا (ص) كه فرمود بر شما باد به رعايت مكارم اخلاقي زيرا كه خداي عزوجل مر به آن مبعوث فرمود- مستدرك الوسايل.

اما اينكه مكارم اخلاق شامل چه مباحث و مسائلي است از امام صادق (ع) دراين باره پرسش شد. فرمودند كه آن عبارتست از: عفو و گذشت از كسي كه برتو ستم كرده , پيوند با كسي كه از تو بريده عطا و بخشش به كسي كه ترا محروم كرده و جاري كردن گفتار حق و استوار اگر چه به ضرورت باشد . روايات ديگري هم وجود دارد كه در آن مكارم اخلاق را عبادت دانسته اند از: پارسائي , قناعت , نيكوكاري و احسان , راستگوئي, اداي امانت و....

 
دسته بندي مسائل اخلاقي

مسائل اخلاقي در روايات و هم بر اساس ملاحظه در آيات قرآن كريم به دو دسته تقسيم ميشوند:
 مسائل فردي كه در آن اصول و ضوابطي براي پيراستن فرد از رذائل اخلاقي , آراستن خود به فضائل , رعايت قواعد برا ي حفظ سلامت و بهداشت جسم و روان , تعديل و كنترل غرائز است . مثل مراقبت در خوردن و آشاميدن , داشت صفاتي چون وفاء بعهد , محبت و اخلاص , تواضع , پرهيزاز غرور و خود پسندي و....
 مسائل جمعي كه در آن رعايت احوال ديگران مطرح است مثل نيكي به پدر و مادر , حمايت و هدايت مردم , تربيت فرزند , سرپرستي و احسان به يتيم , دوري از فحشاء و اكل به حرام دادم صدقات , تعاون به خير, اصلاح جامعه , تكامل و تعاضداجماعي و .....

و ذكر اين نكته ضروري است كه در اخلاق آراستن خود به فضائل و انجام امور بر اساس نيت مطرح است كه قوام و ارزش عمل به نيت و نيز نيت اساس عمل است .

 

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر