دانلود تحقیق درمورد وجه تسميه شبستر

دانلود تحقیق درمورد وجه تسميه شبستر

0 2.4k
دانلود تحقیق درمورد وجه تسميه شبستر

با دانلود تحقیق در مورد وجه تسميه شبستر در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق وجه تسميه شبستر را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق وجه تسميه شبستر ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد وجه تسميه شبستر

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:38 صفحه

قسمتی از فایل:

فصل اول

وجه تسميه شبستر

شبستر معرب کلم

ه چئوستر يا چوستر يا چپستر است و چي چست در لغت زندي به معني کوه و کوهسار مي باشد و تر پسوند آن است و بر روي هم معني کوهپايه يا دامنه کوه را مي دهد. با در نظر گرفتن اينکه اغلب جغرافي نگاران قديم نام درياچه اروميه را چي چست ضبط کرده اند، اين حدس به يقين تبديل مي شود که شبستر* نام خود را از اين درياچه گرفته و در هر حال از نامهاي قبل از اسلام است. در افسانه هاي محلي که سينه به سينه نقل شده است که نام شبستر شه بستر بوده است زيرا پادشاهان ساساني ضمن لشکر کشي بر عليه امپراطوران روم در همين محل اطراق و استراحت مي کردند و شه بستر به تدريج شب بستر و بالاخره شبستر شده است. معمرين و سالمندان شبستر قبلا، در پائين شبستر امروزي بوده در اثر زلزله يا قتل يا غارتهاي مهاجمين که بر سر راه شرق و غرب واقع شده بود ويران گرديده و در محل کنوني بنا گرديده، تنور و کوزههاي سفالي از دل زمين بيرون آمده مويد آن است که شبستر در جنوب واقع بوده نيز در موقع حفاري به تونل هاي زيرزمني برخورد کرده اند به نام قاچاقوش قويوسي يا قاچاقاچ قويوسي که پناهگاه ساکنين آن در مواقع نااميدي بوده و در سال 1335 سيل مهيبي به شبستر آمد و از طرف غرب از مسير خود منحرف شد و به مرکز شهر جاري گرديد و در غرب مسجد جامع داخلي حياطي شد و زمين دهان باز کرد و سيل را بلعيد و نهايتاً، دويست متر پائين تر، سيل مجدداً بالا آمد که از همان تونلهاي زير زميني يا قاچاقوش قويوسي بوده است. سرگذشت شهرها نيز مثل حيات آدمي است که روزهاي تلخ و شيرين دارد و دوره هاي ترقي و تنزل هر شهري يک روز ساخته مي شود و بعد در گذر زمان و تحت تاثير عوامل و حوادث گوناگون دچار جذر و مدها و آبادي ها و ويراني ها مي شود که شبستر و آباديهاي پيرامون آن نيز از آن جمله اند.



*  - شبستر نام خود را از درياچه رضائيه کنوني و يا ((چي چست)) سابق گرفته و يا اينکه درياچه رضائيه نام خود را از ((شبستر)) کنوني و ((چي چستر)) سابق دريافته است با در نظر گرفتن اين که شبستر در دامنه کوههاي ((ميشو)) قرار گرفته قبول کردن اين نظريه آسان به نظر مي رسد از طرف ديگر وقع تسميه درياچه ((چي چست)) سابق نيز با وضع طبيعي آن تطبيق مي کند زيرا از طرفي همسايه شبستر و از طرف ديگر داراي کوههاي متعددي است که به صورت جزيره درآمدند و مهمترين آن کوه شاهي است. در هر صورت آنچه روشن است ان است که نام پرآوازه شبستر از نامهاي قبل از اسلام است و اين خود نشان دهنده اين است که تاريخ بناي آن لااقل 1500 سال قبل از اين به نظر مي رسد و شواهد تاريخي هم براي ادعا وجود دارد.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر