دانلود تحقیق درمورد برآمدن دولت خوارزمشاهى

دانلود تحقیق درمورد برآمدن دولت خوارزمشاهى

0 1.6k
دانلود تحقیق درمورد برآمدن دولت خوارزمشاهى

با دانلود تحقیق در مورد برآمدن دولت خوارزمشاهى در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق برآمدن دولت خوارزمشاهى را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق برآمدن دولت خوارزمشاهى ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد برآمدن دولت خوارزمشاهى

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:53 صفحه

قسمتی از فایل:

پيش از اين به طور پراكنده از سلسله خوارزمشاهى سخن گفتيم.از ابتداى استقلال دولت‏هاى ايرانى، مى‏توان داستان را چنين تصوير كرد كه نخست، شخصيتى برجسته از شهرى بر مى‏خيزد، اندك اندك دولتى تشكيل داده و با جنگ و حماسه فراوان كه معمولا همراه با كشت و كشتارهاى زياد است، دولتى فراگير تشكيل مى‏دهد.يك بار سيستان، چند بار خراسان و طبرستان و...اكنون نوبت خوارزم بود تا دولتى فراگير البته نه چندان پر دوام تشكيل دهد.

خوارزم در شمال خراسان و غرب ماوراء النهر قرار داد.در دوره‏هايى از تاريخ خود در شمار شهرهاى خراسان و گاه در زمره شهرهاى ماوراء النهر به شمار مى‏آيد.اهميت خوارزم و موقعيت جغرافيايى آن اقتضاى آن دارد كه منطقه‏اى مستقل به حساب آيد، به ويژه كه تا پيش از تسلط تركان، زبان و فرهنگ ويژه خود را داشته است.پس از اين تسلط، آن زبان و فرهنگ به طور كلى از ميان رفت و تنها لغات اندكى از آن در برخى از متون بر جاى ماند.البته زبان علمى مردم اين ديار، زبان عربى بود و بسيارى از آثار مهم اسلامى كه توسط عالمان اين شهر تدوين شده در زبان عربى است.

خوارزم در قرن چهارم هجرى، از مراكز مهمى فرهنگى بود و شخصيت‏هايى مانند ابو ريحان بيرونى در آنجا زندگى مى‏كردند.

با تسلط سلجوقيان بر خراسان، اين منطقه تحت سلطه آنان در آمد و يكى از امراى ترك دربار آنان، با نام انوشتگين به خوارزم فرستاده شد.وى طبق سنت مرسوم‏در خوارزم، خوارزمشاه ناميده شد.انوشتگين در سال 490 هجرى درگذشت و فرزندش قطب الدين محمد حكومت خوارزم را عهده‏دار شد.وى در دوران امارت خود، هماهنگ با سلطان سنجر بوده و به عنوان دست نشانده آنان در اين منطقه حكومت مى‏كرد.

پس از درگذشت او در سال 521 فرزندش اتسز از سوى سلطان سنجر به امارت خوارزم انتخاب شد .وى به تدريج به استقلال گرويد و كوشيد تا دولتى مستقل از سلجوقيان در خوارزم پديد آورد .اتسز طى سالها امارت خود، ميان خوارزميان، شخصيتى محبوب بود و مردم به طور كامل از وى حمايت مى‏كردند.

اتسز تا سال 529 ارتباط خود را با سنجر حفظ كرد، اما از اين سال به بعد، پيوند خود را با سلجوقيان قطع كرد و كوشيد تا با تصرف مناطق جديدى، بر حوزه جغرافيايى تحت سيطره خود بيفزايد.سلطان سنجر سپاه بزرگى تدارك ديد و به سوى خوارزم تاخت.آنها در هزار اسپ با يكديگر درگير شدند.سپاه خوارزم با دادن بيش از ده‏ها هزار كشته و مجروح و اسير شكست خورد.از آن جمله فرزند اتسز كه به دستور سنجر دو نيم شد.سنجر، خوارزم را به برادر زاده‏اش سليمان داد و بازگشت.

از آنجا كه مردم خوارزم اتسز را دوست مى‏داشتند، سليمان را بيرون كردند و بار ديگر دولت خوارزمشاهى در خوارزم بر سر كار آمد.اتسز كوشيد تا با سنجر از در آشتى در آيد و ارتباطش را با وى بر پايه دوستى متقابل استوار كند، اما از آنجا كه انديشه استقلال خواهى او را آرام نمى‏گذاشت بلافاصله دوستى را بهم زد، به بخارا تاخت و پس از آن با تركان حد فاصل ماوراء النهر و چين ـ ختائيان ـ اظهار دوستى كرده آنها را دعوت به تهاجم به ماوراء النهر كرد.نتيجه حمله تركان كافر مزبور، جنگ سال 536 در نزديكى سمرقند بود كه سنجر شكست سختى خورد و طى آن زنش نيز به اسارت دشمن در آمد.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر