دانلود تحقیق درمورد تاريخچه كاربرد ليزر در پزشكي

دانلود تحقیق درمورد تاريخچه كاربرد ليزر در پزشكي

0 1.7k
دانلود تحقیق درمورد تاريخچه كاربرد ليزر در پزشكي

با دانلود تحقیق در مورد تاريخچه كاربرد ليزر در پزشكي در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق تاريخچه كاربرد ليزر در پزشكي را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق تاريخچه كاربرد ليزر در پزشكي ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد تاريخچه كاربرد ليزر در پزشكي

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:7 صفحه

قسمتی از فایل:

در تاريخ آمده است وقتي روميان به زادگاه ارشميدس ، سراكليوس ، حمله ور شدند ارشميدس پيشنهاد كرد ، سربازها با نگهداشتن آينه ها در ساحل نورخورشيد را به بادبانها بتابانند . با اين كه بسياري از كشتي ها آتش گرفتند ولي به خاطر بيشتر بودن نفرات نهايتاً روميان غلبه كردند و در اين مبارزه ارشميدس نيز كشته شد. ايده هدايت و تمركز نورخورشيد همچنان ادامه داشت و اوايل همين قرن تحقيقات زيادي درباره تأثير پرتو خورشيد برروي بافتهاي حساس شده به نور انجام گرفت كه طي آن موفق شدند سلولهاي توموري را از بين ببرند . از طرفي چشم پزشكاني مانند زايس در آلمان توانسته بود با متمركز كردن نور در داخل چشم پديده انعقاد نوري را روي شبكيه ايجاد كند .

بحث كاربرد ليزر پزشكي از همان ابتدا كه اولين ليزر جامد ، يعني ياقوت ، سال 1960 ساخته شد آغاز گرديد . با پيشرفت تكنولوژي ليزر ، كه به نظر مي رسد نقش بسيارمهمي در تشخيص و درمان بيماري ها ايفا كند ، زمينه هاي جديدتري براي پژوهش به وجود مي آيد . يكي از كاربردهاي اوليه ، مطالعه چگونگي انعقاد رگهاي خوني شبكيه و يا بافت بريده شده بود . البته امروز طول موجهاي ديگري براي اين منظور به كار مي روند كه به تدريج جايگزين ليزرهاي قديمي تر مي شوند . تحقيقات ديگر در چشم پزشكي شامل Keratotomy ، Sclerotomy ، Capsulatomy ، Trabecaplasty و Irideetomy مي شود كه براي جزئيات بيشتر مي توان به برخي از مراجع نامبرده رجوع نمود . در مورد درمان تومور بافت با ليزر كچام و همكارانش تعدادي آزمايش مقدماتي انجام دادند و در گزارششان اظهار داشتند سلولهاي سرطاني قاردند براثر تابش ليزر پالسي به صورت انفجاري از محل اصلي خود خارج و به نواحي سالم اطراف منتقل و ته نشين شوند . اين يافته به عنوان يك خطر جدي به خصوص در نزديكي رگهاي خوني تلقي مي شد؛ ولي باوجود اين تحقيقات به امر بهينه سازي بهتر با ليزرهاي مناسب تر ادامه يافت . البته مسئله دسترسي ليزر و فيبر نوري به تومور در محلهاي مشكل ، نسبت به روشهاي كلاسيك ، نيز كمك نمود راه پژوهش سريعتر سريعتر طي شود . در زمينه درمان ماه گرفتگي پوست با ليزر پالسي ياقوت سولومون و همكارانش آزمايشهاي زيادي را تا سال 1968 انجام دادند كه نتايج هستيولوژي و بيوپسي آنان جمع آوري شده اند . اولين آزمايش روي ماه گرفتگي غيرقابل درمان را آ،برگ در سال 1976 با ليزر آرگون انجام داد كه البته امروزه مي توان نتايج بهتري با ليزر قابل تنظيم مايع و بخارمس بدست آورد .

اولين ليزر جامدي كه براساس يونهاي نئوديميوم ( Nd+ ) طراحي و ساخته شد ، ليزر yAG : Nd پيوسته بود كه با طول موج 06/1 ، با نفوذ عميق ، پراكندگي زيادي در داخل حجم بافت به وجود مي آورد كه از اين جهت ليزر مناسبي براي ايجاد هموستاز و يا نابودكردن تومور از طريق انعقاد نكروزي به حساب مي‌آيد. تحقيقات در زمينه جراحي و مغز و اعصاب در سال 1970 شروع شد و تا سال 1975 با ليزرهاي مانند ياقوت و CO2 و yAG : Nd عملكرد بهتري نسبت به قبل دارند به هرحال در سال 1961 ليپسون توانست اولين داروي حساس به نور ، معروف به HPD را بسازد . گرچه تا 1975 تحقيقات بنيادي قابل ملاحظه اي انجام نگرفت تا اين كه همان سال دافتري در آزمايش مهمي براي از بين بردن سلولهاي تومورموش از داروي فوق استفاده نمود .

بسياري از ليزرها در شاخه هاي مختلف پزشكي مانند قلب ، عروق ، ارولوژي ، زنان ، داندانپزشكي و غيره به كار مي روند . اين ليزرها عمدتاً عبارتند از : اسكايمر ( Xecl و ArF ) ؛ ليزرهاي قابل تنظيم مايع ؛ ليزرهاي قابل تنظيم و غيرقابل تنظيم جامد از قبيل Alexandrite ، yAG : Er ، yAG :Ho ديود و انواع ديگر از اين خانواده . انواع ديگر ليزرها مانند CO2 ، HF و يا الكترون آزاد FEL را مي توان در طول موجهاي مختلف به شكلهاي گوناگون استفاده كرد .

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر