دانلود تجربیات برتر و ابتکار فردی ابتکار در جذب مشارکت اولیا در زمینه آموزشی پرورشی

دانلود تجربیات برتر و ابتکار فردی ابتکار در جذب مشارکت اولیا در زمینه آموزشی پرورشی

0 2.3k
دانلود تجربیات برتر و ابتکار فردی ابتکار در جذب مشارکت اولیا در زمینه آموزشی پرورشی

تجارب برتر و ابتکار فردی و حرفه ای معاون پرورشی

ابتکار در جذب مشارکت اولیا در زمینه آموزشی پرورشی

تعداد صفحات فایل : 24 صفحه

فرمت فایل : ورد (word) و قابل ویرایش

شرحی مختصر از فایل

تقدیم به :

  همه ی معلمان که ایثار   کارشان و صبر مرامشان است ، آنانی که افق دیدگانشان عزت ایران و اقیانوس دل هاشان آکنده از عشق به فرزندان معصوم این مرز و بوم است  .  بی آن که از ایشان نامی باشد ، نام و نشان  این مرز و بوم ثمره ی مجاهدت های آنان است ،آخرتشان مملو از اجر و الطاف الهی باد .

 

تشكر و قدرداني:

 

     اينك كه اين تجربه و ابتکار به لطف ايزد منان به اتمام رسيده بر خود لازم مي دانيم كه از همه كساني كه طي اين پژوهش با راهنمايي و مساعدت خويش مارا ياري كرده اند تشكر نماييم. و جهت ارائه نظرات مفيد و ارزنده شان و وقتي كه در روند هدايت پژوهش داشته اند متشكريم.

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

یکی از موضوعاتی که عوامل اجرایی  مدارس با آن روبرو هستند ،تامین منابع مالی و برطرف نمودن نیازهای اولیه آموزشگاه است. در بسیاری از موارد سرانه اختصاص داده شده به مدارس جوابگوی  هزینه ها نیست. از طرفی مدیر به عنوان رهبر آموزشی در  مدرسه مسئول پاسخگویی به نیازها و انتظارات دانش آموزان و اولیا آنان و تسهیل کننده امر تعلیم و تربیت  است و معاونین همواره باید در کنار مدیر ایفای نقش نماید. و از سوی دیگر پاسخگویی به این نیازها متضمن تامین منابع مالی است و یکی از این راه حلها تامین منابع با استفاده از مشارکت اولیا ست .یکی ازتجاربی که در طی چند سال گذشته کسب نمودم،در همین  راستاست.در سال تحصیلی اخیر در ابتدای کار به بررسی وضعیت موجود مدرسه از   نظر آموزشی ، پرورشی و تجهیزاتی ، وضعیت خانواده هاو... پرداختم. در جریان بررسی موضوعات فوق به مسایل و مشکلات عدیده ای برخورد نمودیم که یکی  از آنها به دلیل اهمیت ، توجه ما را جلب کرد و تصمیم گرفتیم تا در خصوص حل این مشکل دست به اقداماتی بزنم. مشکل مورد نظر عدم انگیزه مشارکت وهمکاری اولیا با مدرسه بود. مدرسه در نگاه اول نیازهای متعددی داشت که بطور مستقیم و غیر مستقیم می توانست بر فرایند تعلیم وتربیت دانش آموزان تاثیر بگذارد و لازم بود بطور حتم مورد توجه قرار گیرد. لذا در همین راستا با تکیه بر تجارب مدیریتی خود در سالهای قبل ، مشورت با همکاران و اعضا انجمن اولیا و مربیان و آموزه های مدیریت تصمیم گرفتم باتهیه فهرستی از نیازهای مدرسه،توجیه اولیاو اطلاع رسانی کامل به آنها،توجه به نظرات و راه حلهای پیشنهادی اولیا ،برگزاری جلسات منظم با انجمن اولیا و مربیان واستفاده از حرفه و تخصص اولیاو... به حل مشکل مزبور بپردازم.

   با اجرای کامل راه حلهای ذکر شده توانستم در یک بازه زمانی ضمن جلب اعتماد اولیا ، میزان مشارکت فکری و مالی اولیا را به نحو چشمگیری افزایش دهم بطوریکه در حال حاضر بخش زیادی از مشکلاتی که آموزشگاه در سال قبل با آن دسته و پنجه نرم می کرد مرتفع گردیده است.

 

مقدمه

نياز به پيوند و تعلق و خصلت اجتماعي بودن مستلزم مشارکت در زندگي و کارهاست. انسان يک موجود اجتماعي است، در خانواده به دنيا مي‌آيد، رشد مي‌کند و با انسان‌ها زندگي مي‌کند، در اجتماع کار مي‌کند در نهايت پس از طي مراحل رشد و کمال در زندگي اجتماعي آثاري از خود در جامعه باقي مي‌گذارد. نظام اجتماعي جامعه بشري براي استمرار و توسعه نيازمند تعاون و همکاري و همدلي است. هر چه پيوند اعضاي جامعه صميمي‌تر و خيرخواهانه‌تر باشد، حرکت به سوي تعالي آسان‌تر و سريع‌تر خواهد بود.

مشارکت اولياء در فعاليت‌هاي آموزشي و پرورشي ما به رابطة موثر آن‌ها با مدارس بستگي دارد. مشارکت بخشي از فرايند تعليم و تربيت را شکل مي‌دهد، بر نظام ياددهي- يادگيري تأثيرات قابل ملاحظه‌اي دارد و روند آموختن را متأثر مي‌سازد. ارتباط با مدرسه، چنان چه با ظرافت و دقت همراه باشد، به دانش‌آموزان کمک مي‌کند اعتماد به نفس بيشتري پيدا کنند و در فعاليتهاي يادگيري موفق‌تر عمل نمايند. به معلم ياري مي‌دهد تا با ويژگي‌هاي رفتاري دانش آموزان آشناتر شود و ارتباطي مؤثر با آنها بر قرار کند. به اولياء کمک مي‌کند تا از عملکرد فرزندشان در مدرسه و در زمينه‌هاي آموزشي و پرورشي بيشتر آگاه شوند و به نظام کلي مدرسه کمک مي‌کند تا با کاهش مسائل مربوط به يادگيري و مشکلات انضباطي دانش آموزان، محيطي سالم تر و مناسب‌تر براي فرايند آموزش و پرورش به وجود آورد.

بیان مسئله

در عصر حاضر سازمان هاي مختلف فرهنگي، نهادهاي متعدد آموزشي و رسانه هاي بي شمار مجازي متولي تعليم و تربيت کودکان و نوجوانان محسوب مي شوند. در اين زمينه يکي از مهم ترين و شناخته ترين نهادهاي تربيتي و آموزشي که با طراحي و تدوين برنامه هاي جامع به شکل مستقيم در فرآيند تعليم و تربيت دانش آموزان فعاليت مي کند، نهاد آموزش و پرورش است. با توجه به حجم انبوه وظايف، گستره کار و محدوديت منابع، اجراي مطلوب برنامه ها و تحقق اهداف عالي اين نهاد در امر تربيت فرزندان بدون مشارکت جدي والدين و ديگر سازمان ها در اداره امور مدارس، ممکن و مقدور نيست. بدون شک مشارکت خانواده ها در اداره امور مدرسه موجب پشتيباني گسترده فکري، حمايت هاي چشمگير معنوي و جذب امکانات عظيم علمي، فرهنگي، فني، آموزشي، تربيتي و مالي موسسه ها، سازمان ها و عوامل بيروني نظام آموزشي به سوي مدارس مي شود. با توجه به افزايش آگاهي ها و ارتقاي سطح علمي والدين، خانواده ها نسبت به گذشته هاي نه چندان دور نقش بيشتري در آموزش فرزندان خود به عهده گرفته اند. اين امر از يک سو به احساس مسئوليت و نگراني آن ها نسبت به آينده عزيزانشان مربوط مي شود و از سوي ديگر ناشي از سهمي است که نظام آموزشي کشور و مدارس برعهده آنان گذاشته است. اين تفويض مسئوليت ها در حالي انجام شده است که ما هنگام حضور در جمع اوليا يا صحبت با خانواده ها اغلب با پدران عزيز و مادران محترمي مواجه هستيم که در برابر اين مسئوليت خطير از اطلاعات و دانش کافي برخوردار نيستند و يا بيشتر مشتاق هستند بدانند که در اين موارد چه بايد بکنند.شايد به همين دليل است که در بيشتر کشورها همگام با تغيير و تحولات، صاحب نظران و دست اندرکاران تعليم و تربيت نيز تلاش مي کنند که با پيشنهاد، تدوين، تصويب و اجراي برنامه هاي مختلف، اعضاي خانواده ها را براي زندگي بهتر و نيل به موفقيت بيشتر آماده کنند.امروزه به موازات رشد چشمگير امکانات، فناوري، گسترش روز افزون رسانه هاي ارتباطي در سايه تحولات اجتماعي، سلايق و نيازهاي دانش آموزان به شکل محسوسي نسبت به نسل هاي قديم تفاوت يافته است

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر