دانلود تجربیات برتر و ابتکار فردی آموزش خود مراقبتی با توجه به طرح سفیران سلامت

دانلود تجربیات برتر و ابتکار فردی آموزش خود مراقبتی با توجه به طرح سفیران سلامت

0 3.9k
دانلود تجربیات برتر و ابتکار فردی آموزش خود مراقبتی با توجه به طرح سفیران سلامت

تجارب برتر و ابتکار فردی و حرفه ای دبیر دین و زندگی

آموزش خود مراقبتی با توجه به طرح سفیران سلامت

تعداد صفحات فایل : 34 صفحه

فرمت فایل : ورد (word) و قابل ویرایش

شرحی مختصر از فایل

چكيده

از آنجاکه دانش آموزان نقش عمده ای در توسعه وساخت آینده کشور دارند،بنابراین توجه ودقت در حفظ وارتقاء سطح سلامت آنان گامی مهم در ساختن انسانهای سالم فرداست وآموزش وپرورش مهمترین نقش را در این زمینه عهده دار می باشد.

اگر دانش آموزان به صورت جدی اطلاعات ونکات بهداشتی را فرا گیرند،به خوبی می توانندآنها را در زندگی روزمره بکار بندند وبا انتقال آنها به دوستان ،خانواده وجامعه از بروز حوادث ،بیماریها،اختلالات جسمی روانی وحتی معضلات اجتماعی جلوگیری نمایند.

بنابراین باتوجه به تعداد کثیر دانش آموزان وامکان انتقال پیامهای بهداشتی از طریق آنان به خانواده وجامعه، می توان از این گروه تحت عنوان سفیران سلامت وپیام آوران بهداشتی استفاده کرد.دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت در زمینه فرهنگ سازی نقشی اساسی به عهده دارند. به همین منظور طرح سفیران سلامت  به مرحله اجرا گذاشته می شوداین حق تمامی دانش آموزان است که در محیطی امن و سالم به آموختن بپردازند و برنامه پیشگیری از صدمات و جراحات ناخواسته جهت کمک به این مهم طراحی و اجرا می شود. سفیران سلامت در واقع به دانش آموزان علاقه مند به فعالیت در زمینه سلامت ،فعالیتهای گروهی ،علمی،آموزشی ،پژوهشی وموارد مشابه ،با بهره گیری از ظرفیت دانش آموزان همسال با نظارت مدیر آموزشگاه اطلاق می شود.این دانش آموزان موظف هستند آموزه های بهداشتی وتخصصی را که توسط مجریان طرح به آنها آموزش داده می شود به دیگر دانش آموزان انتقال دهند.

بنا بر این اينجانب  با توجه به موارد فوق تصميم گرفتم فرهنگ خودمراقبتی را در دانش آموزانم نهادینه کنم و تجربه و ابتکار خود را در اين باره بنويسم.

 

 

 مقدمه:

خود مراقبتی عبارت است از مراقبت فرد از خویش در جهت سلامتی؛ از مسواک زدن دندان‌ها گرفته تا خوردن دارو به هنگام ابتلا به سرماخوردگی و یا انجام حرکات ورزشی در خانه.خود مراقبتی می تواند به معنای ادامه فعالیت با انجام چیزهایی باشد که برای شما مهم است؛ مثل: باغبانی، دیدار دوستان و خویشان، رفتن به مسافرت، یا اشتغال به کار. به عبارتی، خود- مراقبتی یعنی توجه به آنچه توانایی و تمایل انجام آن را دارید، نه آنچه در توانتان نیست.

چنانچه از حوزه های مرتبط با خود- مراقبتی آگاه باشید، خودتان تاکید بیشتری بر روی آنها داشته و می توانید به تدریج به این کار اقدام نمایید. بعلاوه با استفاده از ابزار آموزش خود- مراقبتی به دانش آموزان، می‌توان سبب افزایش سلامت آنان در حوزه های جسمی، هیجانی و عاطفی، روحی، ارتباطی، و کار/ مدرسه در حال حاضر و آینده شد.

پرداختن به ورزش و فعالیت از اهداف مورد نظر در این حوزه است که منجر به حفظ سلامت جسمی، کاهش استرس، بالا رفتن میزان آرامش و خونسردی، و مدیریت برخی موقعیت های عاطفی چالش برانگیز (از جمله موقعیت های کاری) در زندگی افراد می گردد.

بهبود روابط و افزایش شبکه‌های اجتماعی از عوامل تاثیر گذار دیگر در امر خود- مراقبتی است.توجه به تغذیه افراد یکی دیگر از شیوه‌های مهم حفظ و ارتقاء سلامت جسمی افراد جامعه می باشد. با گنجاندن این بخش در مراکز مشاوره بهداشت عمومی می توان به ارزیابی و بهبود عادات غذایی خانواده‌ها پرداخته و توصیه هایی دررابطه با هرم غذایی و نمونه های مناسب تغذیه و پیگیری آنها در خانواده‌ها پرداخت.

 

 

 

بيان مسئله

شریل ریچاردسون در کتاب خود تحت عنوان «هنر مراقبت از خود» می نویسد: «طی سالها تجربه طولانی کار سخت با مردان و زنان دیگر، دریافتم که وقتی با تامل و دقت بیشتری از خود مراقبت می کنیم، طبیعتا شیوه های موثرتر و بهتری در جهت سلامت خانواده، دوستان، و دنیای اطراف خود در پیش خواهیم گرفت.

سه مولفه اصلی مراقبت یا به عبارت دیگر کمک به خود عبارتند از: خود- مراقبتی جسمی، عاطفی/هیجانی، روحی یا معنوی. از نظر جسمی، خیلی ساده می توان با انجام چند حرکت ورزشی، کششی، پیاده روی و یا حتی رقصیدن به خود کمک کرد. داشتن تغذیه مناسب نیزکار سختی نیست؛ فقط کافی است برای خود آشپزی کنید؛ برای خودتان وقت بگذارید نه آنکه ساده ترین و سریعترین چیزی که از دستتان برمیاید را بخورید تا فقط خود را سیر کرده باشید. از رنگ های روشن استفاده کنید و به هنگام بیماری به پزشک مراجعه کنید.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر