دانلود تحقیق درمورد کریستالوگرافی

دانلود تحقیق درمورد کریستالوگرافی

0 1.9k
دانلود تحقیق درمورد کریستالوگرافی

با دانلود تحقیق در مورد کریستالوگرافی در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق کریستالوگرافی را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق کریستالوگرافی ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد کریستالوگرافی

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:30 صفحه

قسمتی از فایل:

بلور

بلور شکلی از ماده جامد است که در آن مولکولها اتمها و یونها با آرایشی منظم در کنار یکدیگر قرار دارد . تکرار این آرایش منظم در سه جهت فضایی سبب بزرگتر شدن بلور می شود . نظم بیرونی بلورها بر اثر نظم درونی آنهاست. به دلیل همین نظم سطح های خارجی بلورها صاف و هموار هستند. این سطح های صاف با یکدیگر زاویه هایی می سازند که اندازه های آنها در بلورهای یک ماده همواره ثابت است . یکی از راههای تشخیص بلورها، از یکدیگر اندازه گیری زاویه بین سطحهای آنهاست . بلورها به شکلهای مکعب - منشور- هرم و چند وجهی های مختلف هستند و معمولا" سطح ها و زاویه های هر شکلی از آنها مشابه و قرینه یکدیگرند.

با نگاه کردن به ساختار داخلی بلورها ، دانشمندان امروزه می‌دانند که بلورها به این دلیل همیشه شکلهای منظم و قابل شناسایی دارند که اتمهای داخل آنها همیشه به شکل الگوهای مشخصی که شبکه نام دارند در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. خواص یک بلور به شبکه آن بستگی دارد. به عنوان مثال، الماس به این دلیل بسیار سخت است که اتمهای آن با پیوندهای بسیار قوی به هم متصل شده‌اند و یک شبکه مستحکم را بوجود آورده‌اند. دانشمندان شبکه بلورها را با استفاده از پراش پرتو-X مطالعه می‌کنند. این مطالعات آشکار ساخته است که همه بلورها را می‌توان فقط به هفت ساختار پایه طبقه بندی کرد، که با ساختار شبکه هر بلور تعیین می‌شود.

 

تشكيل بلورها

بلورها معمولاً از حالتهاي مذاب ، بخار و محلول مواد شكل مي گيرند. در اين حالات ذكر شده اتمها نامنظم ميباشند و با تغيير درجه حرارت، فشار و يا غلظت، اتمها در آرايشي منظم به هم مربوط شده و شكل بلور را مي سازند. بعنوان مثال اگر محلول آب نمك بر اثر حرارت آب آن تبخير گردد به نقطه‌اي مي رسد كه ديگر محلول پايدار نبوده و نمك طعام جامد از محلول رسوب مي كند .اگر سرعت تبخير آب بسيار كم باشد، بلورهاي درشتي از نمك نتيجه خواهد شد ودر صورت تبخير سريع آب، بلورها ريز مي شوند. اگر ماده اي را در حلالي حل كنيم، با پائين آوردن درجه حرارت محلول فوق اشباع شده و امكان رسوب جامد پيش مي آيد. با ازدياد فشار نيز در رسيدن محلول به فوق اشباع تسريع مي شود وبه كمك اين دو عامل فا زجامد از مايع رسوب مي كند. بلور نيز ممكن است از حالت مذاب شكل بگيرد. هنگامي كه ذرات يك ماده (اتمها) در حالت مذاب آزادنه حركت مي كنند با سرد شدن، در درجه حرارتي كه نقطه انجماد ماده است اتمها در فاصله اي مشخص بطور منظم در كنار هم متوقف شده وشكل بلور ماده را به خود مي گیرند وبا سرد شدن جامد (بلور) فاصله ذرات نيز بطور يكنواخت كم مي شود. براي مثال سنگهاي آذرين ازمذاب آتشفشان ها ناشي مي شوند كه همزمان با سرد شدن مذاب مواد مختلف در آتشفشان دركنار هم جمع شده وبلورهاي مختلف را مي سازند. تشكيل بلور از فازبخار نيز ممكن است، به ترتيبي كه ذرات باسرد شدن بخاربه هم نزديك شده وبا از دست دادن انرژي داخلي فاصله بين آنها كم مي شود تا حدي كه بفاصلة موردنياز جهت تشكيل يك واحد بلوری نزديك ودردرجه حرارت مشخص ذرات بخار بلورهاي جامد مي سازند. براي مثال بلورهای برف از سرد شدن بخارات آب موجود در هوا فرم مي گيرند. تهيه بلورها بطور مصنوعي با استفاده ازسه روش بالا بسيار معمول است. يكي از طريق تهيه كريستال كوارتز-که مصر ف الكترونيكي دارد (Transducers، مبدل امواج مكانيكي به الكتريكي و برعكس)-

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر