دانلود تحقیق درمورد معماری ایران

دانلود تحقیق درمورد معماری ایران

0 1.8k
دانلود تحقیق درمورد معماری ایران

با دانلود تحقیق در مورد معماری ایران در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق معماری ایران را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق معماری ایران ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد معماری ایران

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:44 صفحه

قسمتی از فایل:

ويژگي‌هاي معماري ايران :

شناخت ويژگي‌ها و عناصر بارز و برجسته معماري ايراني. از غير مادي ترين مسائل معماري يعني نور، ملموس ترين آنها يعني فضا و مكان در اندك صفحات اين رسانه نمي‌گنجد. لذا در اين پروژه  به ويژگي‌هايي اشاره مي‌شود كه به نوعي با مباني نظري و روند طراحي من در خانة معماران ايران ارتباط نزديكتري دارند.

«معماري ايران مجموعه‌اي را شامل مي‌شود كه در دوره‌هاي مختلف تاريخي و جغرافيايي دستخوش تغييراتي شده است.[1]»

چنانچه هدفمان بررسي مشخصه‌هاي اين معماري باشد، ناگزير هستيم آثار را به ايده‌هاي تشكيل دهندة آنها تجزيه كنيم. اين ايده‌ها كه خاصيت الگويي دارند به طور مستقل قابل بررسي هستند. الگوي سازماندهي  چهار ايواني، حياط مركزي و شيوه‌هاي خاص تقسيم هندسي سطوح و .. از جملة اين الگو هستند.

مقوله‌هاي فوق دستاوردهاي معماري ايران هستند كه در هر اثر به گونه‌اي منحصر به فرد تبلور مي‌يابند. هر بنا گذشته از آنكه در كليت خويش به عنوان «اثر» قابل بررسي است حاوي نكاتي است كه آنرا به آثار ديگر مربوط مي‌كند.

مباني مشترك آثار معماري ايران وسيع‌تر از هر گونه دسته بندي است اين مباني و هرگز در تمامي آثار تبلور يابند. «ويژگي‌هاي معماري ايراني در نظام پيچيدة مشابهتهاي خانوادگي قابل درك است»[2]

معماري ايران بيش از وجود بركثرت دلالت دارد. نور، رنگ، طرح و نقش و فضا و مكان زمينه‌هايي هستند كه در آنها معماري ايران به گونه‌اي بارز از خود واكنش نشان داده است.

 

1-2- نور

نور كليد درك جهان به لحاظ بصري است. نور بر كيفيت فضا مستقيماً تأثير مي‌گذارد بناهاي امروزي اغلب نوري گسترده و يكنواخت داند. و از اين لحاظ نورپردازي ادراك ساختار فضا را دگرگون نمي‌كند. نور مناطق خشك و مركزي ايران درخشنده و شديد است و سايه‌ روشن‌هايي قوي ايجاد مي‌كند. معماران اين مناطق حداكثر بهره را از نور محيط، در ارزش گذاري معماري برده‌اند. در فضاي بيرون فرم محدب و اغلب فاقد چين و شكن و شيار يا برجستگي‌ گنبدها و طاق‌ها و طيف وسيعي از سايه روشن را ايجاد مي‌كند. حركت سايه‌ها در طول روز حركتي را در فرم ايستاي ابنيه ايجاد مي‌كند. عناصر اصلي ساختمان از طريق تورفتگي و بيرون آمدگي با چرخش زاويه سايه توليد كرده و مشخص مي‌شوند.

در ابنيه خاص اغلب از مصالح براق براي پوشاندن ديوارها و گنبدها استفاده شده است كاشي، نقره، طلا، آينه و سنگ صيقلي، همه نور را منعكس مي‌كنند. سطوح مقرنس و يزدي بندي همچون الماس تراش خورده نور را مي‌شكنند و منعكس مي‌كنند. از خاصيت انعكاسي نور وتصوير در آب نيز به كرات استفاده شده است.



[1] - گامران افشار نادري، معماري ايران ص 90

[2] - همان

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر