دانلود تحقیق درمورد گنبد در معماري ايران

دانلود تحقیق درمورد گنبد در معماري ايران

0 1.9k
دانلود تحقیق درمورد گنبد در معماري ايران

با دانلود تحقیق در مورد گنبد در معماري ايران در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق گنبد در معماري ايران را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق گنبد در معماري ايران ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد گنبد در معماري ايران

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:59 صفحه

قسمتی از فایل:

فهرست مطالب

 

 

پيشگفتار : 2

گنبد در معماري ايران.. 2

تعريف هندسي گنبد.. 5

چپيره. 6

ترمبه = سرمبه = سلمبه. 10

فيلپوش.... 11

ترمبه پتگونه يا پتکانه. 13

طاق بندي يا طاق بست... 15

كاربندي يا كاربست... 19

طرز چيدن مصالح گنبد.. 32

نتيجه گيري : 44

منابع و ماخذ : 45

تصاوير: 46

 

 


پيشگفتار :

تاريخ چند هزار ساله معماري ايران آنگونه که شايسته است مورد مطالعه قرار نگرفته است . هرچند افراد زيادي زندگي خود را وقف شناخت اين معماري نموده اند اما متاسفانه نتايج تحقيقاتشان بصورت مدون در اختيار ديگران قرار نگرفته از اين رو در پي مکتوب کردن اطلاعاتي درباره گنبدهاي مساجد و شيوه هاي گنبد زني به مشکلات عديده اي بر مي خوريم، از جمله عدم وجود منابع معتبر و سايتهاي علمي و مقاله هاي پژوهشي در اين زمينه و عدم وجود  امکانات کتابخانه اي .

افراد آگاه و قابل اعتماد که در اين زمينه اطلاعات کاملي داشته باشند در دسترس نيستند .

بنا بر اين مشکلات و امکانات کم اينجانب مطلبي را فراهم نموده ام که اميد وارم در باب معماري گنبد قابل ملاحضه باشد .

 

 

 

 


گنبد در معماري ايران

همه چيز درباره گنبد

پوشش گنبد در ايران پييشنه اي ديرينه دارد . کمبود چوبهاي استوار و کشيده که در حقيقت عنصر اصـلي پوشش تخت است ، سبب شده است که پوشش سغ sagh و گنبد روايي پيدا کند و بخصوص در دهانه هاي وسيع ترجاي پوشش تحت را بگيرد . قديميترين شکل هاي منحني در پوشش زيرين چغازنبيل متعلق به هزاره دوم ديده شده است .

با وقفه طولاني در دوران هخامنشي معماري درخشاني با پوشش مرتفع و مسطح در اوج قدرت و کارائي جلوه دارد ولي چه قبل و چه بعد از آن بعلت فراهم نبودن شرايط خاص اقتصادي در اين دوران آوردن چوب سدر از جبل عامل و ساج از گنداره هميشه ميسر نبوده و در جنگل ها و جلگه هاي اين سرزمين هم چوب مناسب پوشش پرورش نمي يافته است لذا طاقهاي منحني و گنبد جاي اصلي خود را به عنوان يک پديده ساختاري و اقليمي در معماري ايران به آساني پيدا مي کنند در متون موجود ، ديرينه ترين گنبدي که به آن اشاره مي شود مربوط به دوران اشکاني و اوايل ساساني است . اين گنبد در شهر فيروز آباد و به قطر 10/16 متر بنا شده است . چنانچه ابن البلخي در توصيف شهر فيروز آباد و گنبدي که در ميانه شهر برپا شده مي گويد : اردشير شهر فيروزآباد ، که اکنون هست بنا کرد و شکل آن مدور است چنانک دايره پرگار باشد . در ميان شهر آنجا که مثلاً نقطه پرگار باشد دکة انباشته برآورده است و نام آن ايوان کرده و عرب آنرا طربال گويند و بر سر آن دکه سايها ساخته و در ميان گاه آن گنبدي عظيم برآورده و آنرا گنبد کيرمان گويند و طول چهار ديوار اين گنبد تا زير قبه آن هفتاد و پنج گز است و اين ديوارها از سنگ خارا برآورده است و پس قبه عظيم از آجر بر سر آن نهاده و آب از يک فرسنگ از سر کوه رانده و به فواره بر اين سر بالا آورده و دو غدير است که يکي بوم پير گويند و ديگر بوم جوان و بر هر غديري آتشگاهي کرده است

در دوران ساساني گنبدسازي آنچنان رواج مي گيرد و تکامل مي يابد که از آن پس تا امروز پ


10,000 تومان