دانلود تحقیق درمورد کاربردهاي اخلاق در فناوري اطلاعات

دانلود تحقیق درمورد کاربردهاي اخلاق در فناوري اطلاعات

0 1.6k
دانلود تحقیق درمورد کاربردهاي اخلاق در فناوري اطلاعات

با دانلود تحقیق در مورد کاربردهاي اخلاق در فناوري اطلاعات در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق کاربردهاي اخلاق در فناوري اطلاعات را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق کاربردهاي اخلاق در فناوري اطلاعات ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد کاربردهاي اخلاق در فناوري اطلاعات

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:13 صفحه

قسمتی از فایل:

مقدمه

اخلاق[1] شاخه اي از فلسفه است که به بررسي تصميمات و فعاليت ها، ضمن احترام به رابطه آنها با درونمايه اجتماعي مي پردازد. سابقه تاريخي این موضوع شامل ده فرمان کتاب مقدس[2]، عناصر فلسفه کنفوسيوس[3] و ارسطو[4] مي باشد. به عنوان يک رشته تحقيقی و تجربی، اخلاق شامل نتايج بسيار متفاوتي در فناوری اطلاعات[5] و سيستم هاي اطلاعاتي[6] مي باشد و به همان نسبت، گروه هاي متفاوتي از مردم در صنعت و دانشگاه شامل مديران، معلمان و دانش آموزان به صورت شخصي و اجتماعي آن را به کار مي برند.

اخلاق به عنوان سيستمي به هم پيوسته از قوانين اجتماعي، استانداردها و اصولي براي حل مشکلات تعريف شده است. بعضي از مردم اعتقاد دارند که اخلاق هنگامي ضرورت پيدا مي کند که تصميم و يا عملي قادر به تخريب و معيوب ساختن فعاليت هاي شخصي و يا گروهي باشد. چنين ديدگاهي، به علت تعارض و ناسازگاري تمايلات مردم در جامعه، هميشه وجود داشته و دارد. اما ما بيشتر بر اين نکته تاکيد داريم که " آن چه غيراخلاقي  است لزوما غير قانوني نيست وآن چه قانوني است ضرورتا اخلاقي نمي باشد" (لویس[7] ، 2002).

اخلاقي پنداشتن يک عمل و تصميم به عوامل متعددي بستگي دارد که در برگیرنده محيط اجتماعي و فرهنگي اي مي شود که آن عمل در آنجا انجام شده و یا آن تصميم گرفته شده است.

 

2- برخي اصول اخلاقي همگاني

در طول تاريخ زندگي انسان، قوانين اخلاقي[8] متفاوتي گسترش يافته اند و هر يک از ما نيازمند هستيم که خود درباره قوانيني که دنبال مي کنيم، تصميم بگيريم. با اين حال، در اینجا، توجه به گزيده اي از قوانين شناخته شده و مورد پذيرش می تواند مفيد باشد. این اصول اخلاقی عبارتند از:

1- قانون طلایي[9]: يکي از اصول اخلاقي عمومي که در سطح وسيعي کاربرد دارد و در کتاب مقدس و فلسفه کنفوسيوس هم شناخته شده "قانون طلائي" است. اين قانون به طور کلي عبارت است از: " در هر چه که انجام مي دهيد، با ديگران به گونه اي رفتار کنيد که دوست داريد ديگران با شما آن گونه رفتار کنند" . اگر شما خود را به جاي ديگران بگذارید دهيد و به اين نکته توجه کنيد که يک تصميم مشخص چه تاثيرات و عواقبی دارد، آنگاه  مي توانيد به ديدگاهي منصفانه نسبت به دیگران دست يابيد.

2- قانون دستور لازم الاجراء[10]: " اگر عملي براي همه افراد مفيد نباشد، پس براي هيچ يک از افراد مفيد نيست ". اين دستورلازم الاجراء امانوئل کنت[11]  است. اگر هر کس چنين فعاليت هايي را انجام دهد، نتيجه چيست؟ آيا جامعه مي تواند نجات پيدا کند؟

3- قانون بي ثباتي[12]: "اگر عملي مي تواند بارها تکرار شود، بدون آن که نتيجه منفي در پي داشته باشد، پس انجام آن مشکلي ندارد، اما اگر تکرار چنين عملي با نتيجه اي خطرناک همراه باشد، حتي براي يک بار هم نبايد انجام شود". اين قانون به قانون بي ثباتي مشهور است. اين به آن علت است كه هنگامي که شما چنين عملي را آغاز مي کنيد، ممکن است ديگر قادر به متوقف کردن آن نباشيد.

4- قانون اصالت نفع[13]: " بهترين عمل، عملي است که بيشترين سود را براي اکثريت مردم به همراه داشته باشد". اين شکلي از قانون اصالت نفع و سودمندي است. اين قانون فرض مي کند که شما قادر به طبقه بندي و منظم کردن فعاليت هاي متفاوت هستيد.

شرح ديگري از اين قانون، به اين صورت است: " بهترين عمل، عملي است که کمترين زيان و يا حداقل هزينه را به همراه داشته باشد". به عنوان مثال، اين قانون مي تواند براي پاسخ به چنین سئوالاتی مورد استفاده قرار گيرد: "آيا بهتر است  فردودگاه را در نزديکي مکان پرجمعيتی بسازیم يا در محلی دور از مردم؟".

5- قانون هيچ چيز مجاني نيست[14]: هر عملي (پنهاني يا آشکار) داراي يک فاعل است و اگر شما قصد انجام آن را داريد، بايد به کننده کار پاداش و حقوق بدهيد. ايده فوق به اين دیدگاه و یا طرز فکر مربوط است که هيچ چيز مجاني نيست و هر چيزي بهايي دارد.

اين قوانين اخلاقي در طبيعت بسيار عمومي هستند، گر چه در تجربي کردن علم اخلاق هميشه اختلافات و ناسازگاري هايي وجوددارد که بحران هاي اخلاقي[15] ناميده مي شود.

3- بحران هاي اخلاقي

براي روشن ساختن ماهیت يک "بحران اخلاقي" به سئوال هاي زير که مرتبط با کپي کردن، فروش و يا پخش نرم افزار مي باشد، توجه کنيد:

1- آيا خريد يک نرم افزار و بس نصب آن براي دومين و چندمین بار پذيرفته شده است؟

2- آيا قابل قبول است که شما نرم افزاري را نصب کنيد و سپس آن را براي استفاده شخصي  به يک دوست و یا فرد دیگری بدهيد؟

3- به همين ترتيب، چه اتفاقي خواهد افتاد اگر شما نرم افزاري را نصب کنيد و سپس با استفاده از يک کپی کننده لوح فشرده[16] صد کپي از آن تهيه کرده و براي کسب سود آن ها را بفروشيد؟

4- در مورد اين که نرم افزاري را با استفاده از وب سایت[17] در اختيار ديگران بگذاريد، چه طور نظري داريد؟

5- با تجارت يک نرم افزار در شبکه وب ( تجارت الکترونیک[18]) از مصرف کننده به مصرف کننده دیگر[19] چه اتفاقي خواهد افتاد؟

ممکن است تعجب کنيد، اما هيچ پاسخ قاطع و مطمئني براي اين سووالات وجود ندارد. از نظر قانوني، اين به حدود اختيارات شما بستگي دارد و از نظر اخلاقي، اين به فرهنگ و ديدگاه اجتماعي محيط کسب و کار و زندگي شما بستگي دارد.

استفاده وسيع از فناوری اطلاعات و گسترش اينترنت، فرصت هاي زيادي را براي فعاليت هايي فراهم کرده که برخي مردم آنها را غيراخلاقي مي دانند. در اين جا نمونه هاي بيشتري از اين تضادها، ارائه مي شود:



[1] - Ethics

[2] - Bible's Ten Commandments

[3] - Confucius

[4] - Aristotle

7,000 تومان