دانلود تحقیق درمورد دانستنیهای جغرافیایی فلات ایران

دانلود تحقیق درمورد دانستنیهای جغرافیایی فلات ایران

0 1.5k
دانلود تحقیق درمورد دانستنیهای جغرافیایی فلات ایران

با دانلود تحقیق در مورد دانستنیهای جغرافیایی فلات ایران در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق دانستنیهای جغرافیایی فلات ایران را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق دانستنیهای جغرافیایی فلات ایران ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد دانستنیهای جغرافیایی فلات ایران

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:26 صفحه

قسمتی از فایل:

محیط طبیعی

1-1 برجستگی راههای دسترسی

ایران فلات مرتفعی است که درعرض جغرافیایی متوسط ( 25 تا 39 درجه عرض جغرافیایی )واقع شدهاست که کوهها در برگرفته اند و با امتداد و پیوستگی قابل توجهی درآن دامن گسترده اند.
جبهه بیرونی پیرامون فلات ایران برخلاف که استیپهای خشک هستند، غالباً مرطوب بوده وحتی درنواحی دریای خزر بسیار پرآب میباشند. این سرزمین پهناور که دارای وسعتی معادل سه برابر کشور فرانسه است، از تأثیرات دریا بسیار دور است و ارتفاع متوسطی از سطح دریا(1000-1500 متر ) و دو فرو رفتگی را در بر میگیرد: دشت کویر درمرکز (ارتفاع 450 متر)،ودشت لوت درشرِ ( ارتفاع 360 متر) که هر دو در زمرة گرمترین بیابانهای کره زمین به شمارمیروند

الف - موانع

فلات ایران، به جز مناطق کوهستانی ارمنستان و افغانستان، در سایر نقاط از هر طرف توسط زمینهای  پست و کم ارتفاع احاطه شده است : مانند بین النهرین درغرب ( ارتفاع 50 + متر)،فرورفتگی خزر ( ارتفاع 28 - متر ) و ترکمنستان ( ارتفاع کمتر از 100 متر ) درشمال، سیستان (ارتفاع 450متر) درشرِ و دشت ساحلی اقیانوس هند و خلیج فارس در جنوب. تنها همین ویژگیی کفایت میکند تا از نظر جغرافیای زیستی توجه بسیار زیادی به ایران مبذول گردد.

موانعی که راههای نفوذ داخل ایران را سد میکند عمدتاً مناطقی است که دارای گذرگاههای غیرقابل عبور است.
درناحیه شمال، رشته کوههای البرز از استپ مغان شروع میشود و بدون انقطاع تا مشهدامتداد مییابد و باعث قطع کامل دریای خزر از فلات(ایران) میگردد. قلة کوهها بسیار مرتفع بوده و نزدیک بـه 3000 متر ارتفاع دارند و آتشفشان خاموش دماوند با 5680 متر مرتفع ترین نقطه این رشته کوه است. رشته کوههای ارمنستان و قره داغ زنجیره فوِ را به سمت شمال غرب گسترش میدهد.
درغرب، رشته کوههای موازی و بسیار مرتفع کردستان و زاگرس، این فلات را از زمینهای پست عراِ جدا میسازد. از طرف دیگر، مرز ایران از نزدیک این بریدگی میگذرد و از نظرزمین شناسی، گیاهشناسی، جانورشناسی و جنبههای دیگر حائز اهمیت فراوان است. مثلاً درزمستان پرندگان بیشماری در مسیر عمودی مهاجرت خود داخل دشت فرود میآیند و تا فصلبهار درآن جا میمانند:
Petrocles orientalis L.
Athene nuctua L.
COorvus Ffrugilegus L.
درجنوب نیز رشته کوههای بلند و پیوستة بختیاری و لارستان و مکران به چشم میخورد. وسرانجام در شرِ، موانع بامپوشت و پلنگ کوه قرار گرفته اند. البته سیستان( زابلستان ) از این مجموعه رشته کوههای تقریباً لاینقطع خارج است.
به همین ترتیب در داخل کشور نیز موانعی وجود دارد: فلات توسط رشته کوههای بلندی به بخشهای کم و بیش دور و نزدیک تقسیم میگردد و دو فرو رفتگی بیابانی کویر مرکزی و کویرلوت از مهمترین موانع داخلی آن است.
دراینجا این نکتة مهم را باید خاطر نشان کرد که بیابان مرکزی دشت کویر به مقدار زیاد به سمت شمال گسترش یافته و به دامنة رشته کوه البرز بین گرمسار و سمنان ( به فاصله صد کیلومتر)میرسدو مانعی برای انتشار بسیاری از گونه های پستانداران مانند:

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر