دانلود تحقیق درمورد ديدگاه ناصرخسرو درباره دنيا و بازتاب آن در اشعار وي

دانلود تحقیق درمورد ديدگاه ناصرخسرو درباره دنيا و بازتاب آن در اشعار وي

0 2k
دانلود تحقیق درمورد ديدگاه ناصرخسرو درباره دنيا و بازتاب آن در اشعار وي

با دانلود تحقیق در مورد ديدگاه ناصرخسرو درباره دنيا و بازتاب آن در اشعار وي در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق ديدگاه ناصرخسرو درباره دنيا و بازتاب آن در اشعار وي را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق ديدگاه ناصرخسرو درباره دنيا و بازتاب آن در اشعار وي ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد ديدگاه ناصرخسرو درباره دنيا و بازتاب آن در اشعار وي

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:55 صفحه

قسمتی از فایل:

عنوان                                                                                                     صفحه

پشگفتار .....................................

ديدگاه ناصرخسرو دربارة دنيا وبازتاب آن در اشعارش  

تجلي افكار و اعتقادات ناصرخسرو بر اشعارش ....

مترادف بودن دهرو جهان در اشعار ناصرخسرو .....

نمونه هايي از اشعار ناصرخسرو دربارة جهان ....

اعتقادات مذهبي...............................

تعبير به دريا و آب ژرف ......................

فناپذيري و در گذر بودن جهان .................

مكرو فريبكاري جهان ..........................

صبرو تأمل درمقابل جهان ......................

نسبت ناداني به جهان دادن ....................

افزوده شدن حرص و طمع دنيا دوست ..............

شكايت از بي وفايي دنيا ......................

تعبير به ننگ و عار ..........................

ساير تشبيهات ................................

نتيجه گيري ..................................

ضمائم .......................................

فهرست منابع و مآخذ ..........................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پيشگفتار

فرهنگ ديرپاي و پرماية ايران يكي از غني ترين و وسيع ترين فرهنگ هاي جهان به شمار ميآيد و در قلمرو اين فرهنگ با شكوه ادبيات فارسي دري پايگاهي والا دارد  وخراسان مهد زبان فارسي دري است . گزافه نيست اگر ادعا كنيم نهال زبان فارسي دري ( نظم و نثر ) در خراسان بزرگ ريشه گرفته است و سپس به ساير نقاط كشور گسترده شده است .

درميان بزرگان ادب پارسي ، ناصرخسرو كه ازمفاخر علمي و ادبي ايران در قرن پنجم هجري است جاي خاصي دارد كه آدمي را وامي دارد دربارة شخصيت و آثار و افكار و عقايدش به تحقيق و تفحص بپردازد .

ناصرخسرو كه در جواني به كسب فضايل ظاهري و جمع زخارف دنيا وي سرگرم بودو در پي جاه و مقام مي گشت پس از گذشتن از مرحله چهل سالگي به طلب حق وحقيقت روي آورد و با خلوص نيت كوشيد تا خود را به مرحلة كمال انساني برساند .

آثار ناصرخسرو به دليل روي آوردن وي به طريقه فاطمي گذشته از مسائل ادبي  وذوقي از حنبه هاي فلسفي نيز برخورداراست .

زندگي شگفت انگيز وي نمايندة ثبات عقيده و استواري افكار مذهبي وي دارد . « او همواره تأكيد ميكند كه از گذشت روزگار تنگدل و از رحمت يزدان نوميد نبايست بود و همواره اميدوار و در صدد است جهاني بهتر بسازد ، آرزويي كه بشريت را دلگرم مي‎دارد . »(1)

يكي از مسائل و نكاتي كه ناصرخسرو درآثارش بخصوص ديوانش به آن خيلي توجه دارد دنيا  ومظاهر مادي آن است . او همواره در پي اين است كه انسان را پند ونصيحت دهد تا از اين جهان خود را در امان نگاه دارد .

تعداد ابياتي كه در اين مورد گفته است بسيارمي باشد و لذا توجه آدمي را به خود جلب ميكند . بنابراين بر آن شدم در اين مقال ، به تحقيق دربارة اينگونه ابيات ناصرخسرو بپردازم . اميد كه در اين راه توفيق الهي ياري گرم باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ديدگاه ناصرخسرو دربارة دنيا و بازتاب آن در اشعارش

ناصرخسرو معتقد است كه فضيلت انسان دراين است كه برناپايداري و فاني بودن مظاهر مادي توجه داشته باشد و آنهايي كه اسيردنيا و متعلقات دنيوي هستند را خوار وذليل مي شمارد . وي در مقابل فريبكاري دنيا و مظاهر آن كسب علم و خرد و حكمت را ضروري مي داند و آن را راز موفقيت و معارف حقيقي معرفي ميكند . اما تنها به خرد ودانش بسنده نمي نمايند و عنصر دين و شئونات و افكار مذهبي را نيز بسيار مؤثر مي‎داند وبه آن تأكيد فراوان ميكند . او در ديوان خود بارها و بارها دنيا را مورد ملامت و سرزنش قرار ميدهد و هنرو شعر خود را وسيله اي براي بيان افكار وعقايد خويش و ارشاد و هدايت مردم قرار ميدهد .

اوشاعري صاحب سبك و انديشه است و مضاميني گوناگون را در اشعار خود جاي داده ولي همواره بر اعتقاداتش پا بر جا مي ماند و عقيده دارد شعر بايد باعث تحول فكري و روحي و هدايت نسل بشري گردد . با مداحي و مديحه سرايي مخالفت ميكند و خود همواره از اسارت در مظاهر مادي بركنار مي دارد و در قالب پند و اندرز سخنان حكيمانة خود را ابراز مي دارد .

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر