دانلود مقاله درمورد الزامات معماری در فضاهای آموزشی کودکان

دانلود مقاله درمورد الزامات معماری در فضاهای آموزشی کودکان

0 1.6k
دانلود مقاله درمورد الزامات معماری در فضاهای آموزشی کودکان

با دانلود مقاله در مورد الزامات معماری در فضاهای آموزشی کودکان در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله الزامات معماری در فضاهای آموزشی کودکان را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله الزامات معماری در فضاهای آموزشی کودکان ادامه مطالب را بخوانید.

 

نام فایل:مقاله در مورد الزامات معماری در فضاهای آموزشی کودکان

فرمت فایل: word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:18 صفحه

قسمتی از فایل:

چکیده

محوریت دادن به ساخت و معماری مهدکودک ها در جهان، انقلابی در برنامۀ آموزشی کودکان بود که از سال 1830 شروع شد و همچنان ادامه دارد. از این زمان به بعد است که معماران و سازندگان مهدکودک ها تلاش بسیاری در نوسازی مهدکودک ها کردند. گروهی از آنها بیشترین وقت خود را صرف دوام، فضا و هزینه های طراحی در مهدکودکها کردند و ایجاد خلاقیت و ارتباط با محیط را در این فضاهای انسانساخت محوریت بخشیدند .امروزه در طراحی معماری خاص کودک، معیارهایی فراتر از ابعاد و اندازهها مورد مطالعه قرار می گیرند؛ هرچند در ایران همچنان مهدکودک های طراحی شده در استانداردهای اوّلیه، دارای نواقصی بسیار هستند. مسئله ای که در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است، شناخت مقایسه ای بین معماری مهد کودک در تهران و تورنتو (دو شهر مهم و پر جمعیت و چالش) می باشد. در مطالعۀ صورت گرفته بر اساس بهره گیری از رویکرد نظری کریستوفر دی، از روش مشاهده و مصاحبه، به مقایسۀ تعدادی مهدکودک در تهران و در مقابل تعدادی در تورنتو کانادا پرداخته ایم. حاصل این تحقیق، نشان از این دارد که معماری مهدکودک های ایران در زمینه هایی چون استانداردهای فضایی، ابعاد و دید و منظر دارای ضعف میباشند، در حالی که در معماری مهدکودک های تورنتو، معماری وابسته به آموزش، هنر و خلاقیت طراحی شده است. با توجه به نیاز اوّلّیه معماری مهدکودک به ملاحظات کودکانه به چنین جمع بندی دست یافتیم که در معماری مهدکودک ایرانی بر خلاف معماری مهدکودک غربی ملاحظات کودکانه در کم ترین حد خود دیده شده است.

واژگان کلیدی: معماری مهدکودک، تهران، تورنتو، تناسبات فضایی.

مقدمه و بیان مسئله

از آنجا که محیط بر رشد و پرورش شخصیت انسان تعیین کننده است، شناخت نوع رابطۀ بین معماری فضاهای کودکان در مهد کودک و زیست آنها موضوع اصلی در این مقاله شده است. ارزش های فراگرفته و مسیر انتخابی آینده و زندگی بزرگسالی کودکان، با نحوۀ ارتباط آنها با محیط و چگونگی ارتباط آنها با محیط و چگونگی یادگیریشان ارتباط دارد. لذا شکل گیری تجارب کسب شده در دوران کودکی در فهم مسئولیت های آتی آنها نسبت به محیط پیرامونی سهیم است. ارتباط صحیح کودک با محیط خود، چون فضای مهدکودک، می تواند در رشد و تعالی کودک و در نتیجه رشد جسمی، عاطفی، اجتماعی و روانی کودک اهمیت بسزایی داشته باشد.

 اغلب دریافتها و تعاملاتی به واسطۀ کنش با محیط های اجتماعی انسان ایجاد می شوند؛ در حالی که محیط های مکمل دیگری تحت عنوان محیط های فیزیکی نیز وجود دارند که به اندازۀ محیطهای اجتماعی در رشد فکری کودک سهیم هستند. در سیطرۀ این محیط هاست که کودک فرصت تجربۀ فضای پیرامون خود را مییابد و در واقع خود را در محیط زیست فیزیکی خود محک زده و ارزیابی می کند. محیط هایی چون ساختمان ها و فضاهای شهری می توانند گسترۀ انگیزه های درونی کودک را برای پذیرش فرهنگ و اجتماعی شدن، افزایش دهند و سلامتی و رشد فکری، فیزیکی و اخلاقی کودکان را هدف گذاری کنند. به همین سبب است که اهمیت ساخت فضاهای خاص کودکان (منظور مهد کودکها می باشد) به اندازۀ بسیاری از عملکردهای دیگر چون بیمارستان ها و فضاهای آموزشی در شکل دهی به شخصیت و منش کودکان، در رتبۀ بالایی می باشند.

 

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر