دانلود مقاله درمورد تحلیلی بر تأثیر محیط ‌های ساخته شده بر خلاقیت کودک

دانلود مقاله درمورد تحلیلی بر تأثیر محیط ‌های ساخته شده بر خلاقیت کودک

0 1.5k
دانلود مقاله درمورد تحلیلی بر تأثیر محیط ‌های ساخته شده بر خلاقیت کودک

با دانلود مقاله در مورد تحلیلی بر تأثیر محیط ‌های ساخته شده بر خلاقیت کودک در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله تحلیلی بر تأثیر محیط ‌های ساخته شده بر خلاقیت کودک را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله تحلیلی بر تأثیر محیط ‌های ساخته شده بر خلاقیت کودک ادامه مطالب را بخوانید.

 

نام فایل:مقاله در مورد تحلیلی بر تأثیر محیط ‌های ساخته شده بر خلاقیت کودک

فرمت فایل: word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:36 صفحه

قسمتی از فایل:

چکیده

ماهیت و ویژگی ‌های تفکر خلاق از دیرباز مورد توجه پژوهشگران بوده و از آنجا که شخصیت فرد از سنین کودکی شکل می‌گیرد، تمرکز پژوهشگران در مورد خلاقیت مرتبط با این مقطع سنی است. همچنین پژوهش ‌ها حاکی از این است که محیط اطراف کودک نقش مهمی بر سلامت جسمانی، روانی و شکوفایی خلاقیت کودک بازی میکنند. در مطالعه حاضر با استفاده از روش تحقیق تحلیلی و کیفی در زمینه ‌های روان شناسی محیط و طراحی معماری در مفاهیم خلاقیت و محیط ‌های ساخته شده بر پرورش خلاقیت کودکان، همچنین ویژگی ‌های محیطی مؤثر بر خلاقیت کودکان در مراکز کودک تهران مطالعه شده است. بدین منظور محتوای کیفی منابع و نظریات پژوهشگران مطرح در این زمینه، در جهت رسیدن به تفسیر و یافتن چهارچوبی برای ارزیابی ویژگی ‌های محیطی مؤثر بر خلاقیت کودک، مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا ابتدا، عوامل مؤثر بر خلاقیت کودک و ویژگی ‌های محیطی شکل دهنده این عوامل تحلیل شد. سپس پنج مرکز کودک که با هدف پرورش خلاقیت فعالیت میکنند به طور تصادفی در شهر تهران انتخاب شدند و نتایج حاصل از تحلیل ‌های انجام شده، در بنا‌های این مراکز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش، با توجه به عوامل مؤثر در رفتار محیطی نشان می‌دهد، محیط با ویژگی ‌هایی نظیر پیچیدگی، تحریک کنندگی، انعطاف پذیری، بازی سازی و ایجادکننده تعامل بین کودکان در افزایش خلاقیت کودکان مؤثر است. همچنین اگر محیط به گونه ای طراحی شود، که در آن اصول روان شناسی محیط در رابطه با خصوصیات جسمانی و روانی کودکان رعایت شود میتواند بستر مناسبی جهت شکوفایی خلاقیت کودکان فراهم آورد.

محیط در این پژوهش محیط کالبدی، به صورت ساخته شده است که فضا‌های باز و محیط ‌های طبیعی را نیز شامل می‌شود.

واژگان کلیدی

خلاقیت، روان شناسی محیط، محیط ساخته شده،  کودک، طراحی.

مقدمه

دنیای امروز نیازمند مردان و زنانی خلاق است، که به رشد و ارتقا در کلیه زمینه ‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دست یابند. بنا به اظ‌هار پژوهشگران انسان ‌ها به طور قابل ملاحظه ای از توانایی خلاقیت برخوردارند که اغلب در نتیجه تشویق، فراهم آوردن موقعیت ‌های مناسب و آموزش شکوفا می‌شود )حوری زاد، 1384 :9-10). همچنین پژوهش ‌ها نشان می‌دهند بهترین زمان برای شکل‌گیری شخصیت فرد در سنین کودکی و مراحل اولیه رشد اوست و این دوران نقش مهمی در زندگی انسان ایفا می‌کند، به عبارتی محیط ‌های کودکان از عوامل مؤثر بر این شکل‌گیری و رشد هستند. رفتارنگر‌ها نیز از جمله کسانی هستند که به اثر محیط بر روی کودک تأکید میکنند. رفتارنگر‌ها مخالفین جدی نظریه وراثت بوده و محیط را عاملی مهم برای شکل گیری رفتار میدانند )یوسفی، 1389 :30). از طرفی پژوهش ‌ها حاکی از آن است که در دوران کودکی قابلیت ‌ها و خلاقیت کودکان پایه گذاری شده و بهترین زمان پیشرفت برای خلاقیت در فاصله سنی 2 تا 10 سال روی می‌دهد) Krippner, 1999: 597- 606). در نتیجه با تقویت و آموزش فرد و ایجاد محیط و شرایط مناسب برای او، از همان دوران کودکی، می‌توان فرصت ‌هایی را برای شکوفایی خلاقیت کودکان فراهم آورد.

 

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر