دانلود مقاله درمورد نقش هنر و ادبیات در فرآیند هویت یابی کودکان

دانلود مقاله درمورد نقش هنر و ادبیات در فرآیند هویت یابی کودکان

0 1.5k
دانلود مقاله درمورد نقش هنر و ادبیات در فرآیند هویت یابی کودکان

با دانلود مقاله در مورد نقش هنر و ادبیات در فرآیند هویت یابی کودکان در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله نقش هنر و ادبیات در فرآیند هویت یابی کودکان را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله نقش هنر و ادبیات در فرآیند هویت یابی کودکان ادامه مطالب را بخوانید.

 

نام فایل:مقاله در مورد نقش هنر و ادبیات در فرآیند هویت یابی کودکان

فرمت فایل: word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:10 صفحه

قسمتی از فایل:

چکیده

از هویت تعاریف و تعابیر زیادی به عمل آمده است اما به طور کلی هویت روایتی است که فرد در مورد خود دارد و این شاید ساده ترین تعریف از هویت باشد. مهم ترین نکته ایجاد و شکل گیری یک هویت و شخصیت مثبت و کارآمد برای فرد است که در ایجاد این نوع هویت عوامل و نهادهای مختلفی سهیم اند. نهاد های آموزشی و مدارس با توجه به توانایی های دانش آموزان، و قبل از آن با توجه به دانش و آگاهی های خود می توانند نگرش کودک را نسبت به خود تغییر دهد. یکی از ابزار های مهم آموزشی در این زمینه هنر و ادبیات است. کاربرد قصه، افسانه، شعر، سرود، موسیقی، نمایش و.... توسط اهل فن در زمان کودکی فرد می تواند به رشد عالی هویت او کمک کند. این مقاله به مقوله نقش بنیادی هنر و ادبیات در فرآیند هویت یابی کودکان پرداخته است تا بتوان الگویی برای تحول در حوزه ادبیات داستانی و هنر ایجاد کرد و این تحول راهگشای مشکلات هویت یابی در کودکان گردد.

واژگان کلیدی: هویت، هنر، ادبیات، شخصیت

مقدمه

امروزه مهم ترین اصل و نکته در هر جامعه ای ایجاد و شکل گیری یک هویت و شخصیت پویا در افراد جامعه است که در این بین عوامل و نهادهای مختلفی تاثیر گذارند. فرد در فرآیند دست یابی به هویت کامل انسانی از عوامل گوناگونی نظیر خانواده، نهاد های آموزش و پرورش، نظام سیاسی و فرهنگی و اجتماعی حاکم بر جامعه، رسانه ها و مطبوعات و....تاثیر می پذیرد.

هویت معرف یک رابطه فکری است. در تحلیل فلسفی، هویت به مثابه رفع اختلالات دریافتی در ارتباط با آنچه دارای اختلاف و کثرت است تلقی می شود. انسان بیش از همه یک موجود طبیعی است و به اعتبار آن از یک هویت طبیعی برخوردار است.یکی از عوامل در شکل گیری هویت انسان نقش و نفوذ هنر و ادبیات است. هنر مجموع هویت آدمی را کشف می کند و به آن شفافیت بیرونی می دهد.این امر به ویژه در سنین کودکی بسیار نمود پیدا کرده و در این سن فرد با شوق زیادی تمام توانایی ها، خلاقیت و مهارت های خود را به کار میبرد و به خلق آثار هنری می پردازد.همین امرضرورت نقش هنر و ادبیات در ایجاد هویت کودکان را نشان می دهد. مهم ترین فرضیه و هدفی که در این نوشتار در پی پاسخگویی به آن هستیم عبارت است از اینکه آیا هنر و ادبیات داستانی تاثیر ژرف و شگرفی در هویت یابی کودکان دارد یا خیر؟

روش تحقیق

روش تحقیق این مقاله توصیفی_ تحلیلی و مبتنی برمنابع کتابخانه ای است.

هویت

تشکیل هویت عبارت است از اینکه مشخص کنید چه کسی هستید، برای چه چیزی ارزش قائلید، و تصمیم گرفته اید چه مسیری را در زندگی دنبال کنید.. (برک، 1392) من کیستم؟ از کجا آمده ام؟ زندگی چیست؟.... این قبیل سوالات از جمله سوالاتی هستند که در مراحل مختلف زندگی ممکن است با آن مواجه شویم و پاسخگویی به این سوالات است که شاکله هویت فرد را شکل میدهد. در واقع هویت روایتی است که فرد در مورد خود دارد. به نظر اریکسون مفهوم هویت دو جنبه دارد: از یک سو احساسی است که فرد نسبت به خود دارد؛ یعنی خود سنجی؛ و از سوی دیگر، روابط بین هویت شخصی و توصیف هایی است که دیگران) افرادی که برای فرد مهم اند) از او دارند. (کدیور، 1393)

مفهوم خود در یک کودک تحت تاثیر محیط و رفتاری است که اطرافیان با او دارند، اگر اورا دوست بدارند احساس کودک در مورد خودش مثبت خواهد شد اما اگر بی علاقه و خشن رفتار کنند کودک نگرشی منفی نسبت به خودش خواهد داشت.

اما دیدگاه های متفاوتی در رابطه با ثبات هویت وجود دارد.

1-دیدگاه ذات گرایانه: از نظر این دیدگاه هویت، ثابت ؛ پایدارو یکپارچه است.

این رویکرد فطرت مشخصی برای کودکان قائل است و اهمیتی برای نقش محیط و ساختار اجتماعی در شکل گیری هویت قائل نیست.

2-رویکرد ساخت گرایی اجتماعی: این رویکرد هویت را مقوله ای ثابت و یکپارچه نمیداند، بلکه بر این عقیده است که هویت تحت تاثیردیدگاه ها و ایدئولوژی های رایج در جامعه دائما در حال تغییر است.

3-رویکرد گفتمانی: این رویکرد معتقد است که هویت تحت تاثیر گفتمان است. ازاین رو فرد باتوجه به جایگاهی که نسبت به هرگفتمان دارد دارای هویت های چندگانه میباشد.

مدرسه میتواند با توجه به توانایی های دانش آموزان، وضعیت موجود آنها را شناسایی کند و با ارزش گذاری بر تلاش آنها به تدریج نحوه جدیدی از تبیین رویدادها را برایشان فراهم کند و نگرش دانش آموزان را نسبت به خویشتن و روابط با همسالان تغییر دهد. (کدیور، 1393)

 

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر