دانلود فایل جشنواره ایده های نو و تجارب اثربخش مدیران و معاونان مدارس

جشنواره ایده های نو و تجارب اثربخش مدیران و معاونان مدارس سال تحصیلی 1402-1401 الف )اطلاعات فردی و شغلی ب)فرم ثبت ت

0 5.1k

فرمت فایل word میباشد

تعدادصفحات 

چکیده متن 

شرح حال 

 

جشنواره ایده های نو و تجارب اثربخش مدیران و معاونان مدارس

 

سال تحصیلی 1402-1401

الف )اطلاعات فردی و شغلی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عنوان تجربه /ایده :

تشویق و ترغیب دانش آموزانم به اجرای طرح مدیریت بازیافت

ب)فرم ثبت تجربه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

كره زمين ظرفيت محدودي دارد. روز اول تميز بوده و همچنين سرجاي خودش قرار داشته است. بشر اوليه نظم آن را به هم زده و مواد اوليه را از معادن بيرون آورده و به كالاتبديل كرده است، سپس آن را دور انداخته و به زباله تبديل شده است. اگر زباله ها را جمع نكنيم تا دوباره كالانشود، كره زمين جايي براي زندگي ما نخواهد داشت بیان و كره خاكي زشت و كثيف مي شود. پس بايد از خانه و مدرسه شروع كنيم تا بتوانيم همه انسان ها را در تمام كره زمين مجبور كنيم تا آن را مرتب كنند اما براي بازيافت در مدرسه دو كار بايد انجام شود: مكان مناسب، آموزش مكان مناسب.

در يك مدرسه با ۵۰۰ نفر دانش آموز يك اتاق، انبار يا محوطه سرپوشيده به مساحت ۱۰ متر مربع و ارتفاع دو متر كافي است. بهتر است اين اتاق زيرزمين يا در مكان تاريك و در بسته اي قرار داشته باشد كه بوي نامطبوع آن براي اطرافيان آزار دهنده نباشد در غير اين صورت با هواكش سعي كنيم هواي آن را به بيرون هدايت كنيم. همچنين در اين اتاق روشنايي برق هم وجود داشته باشد تا بتوانيم مراحل انجام كار را بازرسي كنيم. اگر در اين اتاق شلنگ آب و چاهك فاضلاب هم وجود داشته باشد، وضعيت خيلي بهتري ايجاد خواهد شد.

مدارس و موسسات آموزشی یکی از مراکزی هستند که معمولا در طول سال تحصیلی، زباله زیادی تولید می‌کنند. به همین دلیل، تفکیک زباله در مدارس اهمیت ویژه‌ای دارد و اگر به درستی انجام شود، نقش موثری در ایجاد فرهنگ بازیافت و کمک به بازیافت زباله دارد. راهنمای تفکیک زباله در مدارس شامل نکاتی برای معلمان، مدیران، دانش‌آموزان، والدین و مسئولان آموزشی است که کمک می‌کند تا این کار پسندیده با دقت و تلاش بیشتری در مدارس انجام شود. 

بخشي از زباله هاي شهري را زباله هاي مدارس تشكيل مي دهند. توجه به زباله هاي مدارس و بازيافت مواد از اين نوع زباله علاوه بر بعد اقتصادي و زيست محيطي، از نكته نظر ايجاد حس مسئوليت و روحيه صرف جويي در دانش آموزان، ايجاد نگرش مثبت نسبت به كاربرد زباله و ايجاد انگيزه جهت پاكسازي محيط حائز اهميت است. از اجزاء زباله هاي مدارس، كاغذ باطله و پسمانده هاي غذايي سهم قابل توجهي را دارا بوده و از نكته نظر بازيافت مورد توجه قرار گرفته اند.دانش آموزان امروز، مردان و زنان سازندگي فردا هستند. تعليم و تربيت آنها روشنگر چراغ هاي تاريك آينده است. محصلان جمعيت كثيري از كشور را شامل مي شوند كه اگر ياري كنند، سهم بسزايي در جمع آوري و بازيافت زباله هاي كشور ايجاد مي كنند.

 

 

 

شرح موضوع بصورت فرآیندی گام به گام

قدم اول، قرار دادن سطل‌های مخصوص تفکیک زباله در حیاط مدرسه و در دسترس بچه‌ها است. سطل‌های تفکیک زباله، سطل‌هایی بزرگ و پلاستیکی هستند که هر کدام رنگ متفاوتی دارند. هر رنگ برای قرار دادن نوع خاصی از زباله در نظر گرفته شده است و این رنگ‌ها معمولا در همه جای دنیا یکسان است ولی ممکن است هر مرکز بازیافت، رنگ متفاوتی برای آن در نظر گرفته باشد.

در مرحله بعدی باید برای دانش‌آموزان، راهنمای جامع تفکیک زباله در مدارس تهیه شود. در این راهنما باید به مخاطبان توضیح داده شود که انواع زباله کدام است، کدام زباله‌ها قابل بازیافت هستند، کدام زباله‌ها بازیافت نمی‌شوند، کدام زباله‌ها خطرناک‌ بوده و هر نوع زباله ‌را باید در کدام سطل بریزند.

یکی از کارهایی که مدیریت مدارس می‌توانند برای تشویق به تفکیک زباله انجام دهد، تشکیل یک گروه تفکیک زباله در مدارس است. این گروه شامل تعدادی از دانش‌آموزان، معلمان و حتی مسئولان مدرسه است. وظیفه این گروه که اعضای آن می‌تواند به صورت چرخشی انتخاب شود، نظارت بر اجرای دقیق راهنمای تفکیک زباله در مدارس است.

همیشه تعیین پاداش و جایزه می‌تواند یک عامل محرک برای تشویق دانش‌آموزان به انجام کارهای مثبت و مفید باشد. اگر مدیریت یک مجموعه آموزشی را در اختیار دارید، می‌توانید برای فعالان طرح تفکیک زباله، هدایایی را در نظر بگیرید.

گرچه تفکیک زباله و بازیافت اهمیت زیادی دارد و باید در مدارس به آن پرداخته شود، قدم اول و مهم‌تر، کاهش زباله تولیدی است. کاهش زباله هم یکی از اقداماتی است که در مدارس می‌تواند به بهترین شکل انجام شود. مثلا اگر مدارس بتوانند برای تهیه وسایل مختلف الکترونیکی سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند تا حد زیادی در استفاده از موادی مثل کاغذ، صرفه‌جویی کنند.

در واقع قبل از تفکیک و بازیافت زباله، آنچه که اهمیت زیادی دارد، آموزش دادن به بچه‌ها در مورد روش‌های کاهش زباله تولیدی است. علاوه بر آموزش، خود مدارس باید امکانات و تجهیزات لازم را برای کاش زباله ایجاد کنند. بخشی از هزینه تهیه این بستر، می‌تواند از طریق همان تفکیک زباله فراهم شود. بسیاری از مراکز بازیافت، حاضرند که زباله‌ها را از مردم خریداری کنند. فروش زباله‌های تفکیک شده می‌تواند یک منبع درآمد هر چند اندک برای کمک به طرح‌های کاهش تولید زباله باشد.

به غیر از دانش‌آموزان، گاهی اوقات کارکنان مدرسه و حتی معلمان هم به آموزش نیاز دارند. گاهی برای آموزش کارکنان مدرسه هم باید برنامه‌های آموزشی در نظر بگیرید و به آموزش آن‌ها هم اهمیت بدید.

 

هر کاری اگر حالت اجباری داشته باشد، برای بچه‌ها خسته‌کننده و حتی ناراحت‌کننده می‌شود. برای اینکه تفکیک زباله به یک عادت مثبت در بچه‌ها تبدیل شود، باید فرایند آن جذاب و خوشایند باشد. با کارهایی مثل تشویق، برگزاری مسابقه و… می‌توانید با روش‌های جذاب‌تری، دانش‌آموزان را، به خصوص آن‌هایی که در سن پایین‌تر هستند به تفکیک زباله تشویق کنید.

 

نتایج و دستاوردها با ارائه مستندات و میل به شرایط مطلوب :

تفکیک زباله یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در جهت کمک به بازیافت است. در سال‌های اخیر، تفکیک زباله بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفته است و در همه مراکز از جمله خانه‌ها، مدارس و ادارات انجام می‌شود. اما هنوز هم بسیاری از افراد از اهمیت آن آگاهی ندارند و توجهی نشان نمی‌دهند.

مدارس بهترین مکان برای فرهنگ‌سازی و آموزش به شمار می‌روند. دانش‌آموزان وقتی در محیطی قرار بگیرند که به تفکیک زباله اهمیت داده می‌شود و برای آن پاداش در نظر گرفته شده است، به انجام این کار ترغیب می‌شوند. دانش‌آموزان معمولا از معلم‌ها و بزرگترهای خود الگو می‌گیرند. وقتی در مدرسه تفکیک زباله را از معلم یاد بگیرند و از نزدیک ببینند که معلمان آن‌ها هم به این کار اهمیت می‌دهند، این کار را جدی می‌گیرند. به همین دلیل، مدارس بیشتر از هر مرکز دیگری باید برای تفکیک زباله اهمیت قائل شوند، به بچه‌ها در مورد آن آموزش دهند و حتی برای انجام دادن یا ندادن آن، پاداش و تنبیه در نظر بگیرند.

 

 


ارسال دیدگاه

برای ارسال نظر لطفا ورود یا ثبت نام کنید.

5,000 تومان