دانلود مقاله بررسی راهکارهای بالا بردن سطح علمی والدین و نقش آن‌ها در تربیت فرزندان

0 3.1k

بسم الله الرحمن الرحیم

تعدادصفحات

فرمت فایل

دانلود مقاله بررسی راهکارهای بالا بردن سطح علمی والدین و نقش آن‌ها در تربیت فرزندان

شرح حال فایل

چکیده

مقاله حاضر به روش مروری- کتابخانه ای است، که با توجه به نظرات اندیشمندان این عرصه به رشته تحریر در آمده است. هدف این مطالعه بررسی راهکارهای بالابردن سطح علمی والدین و نقش آن‌ها در تربیت فرزندان انجام گرفته است. محتوای لازم برای نگارش این مطالعه از طریق جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی SID، scholar G و موتور جستجوی گوگل بدست آمده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد، یکی از دغدغه‌های همیشگی والدین، موفقیت تحصیلی فرزندانشان است. خبر خوب این است که والدین امروزی بیشتر از والدین نسل‌های گذشته این دغدغه را دارند. برخی از والدین را می‌بینیم که شیفته کسب اطلاعات و راهکارهایی هستند که بتوانند به پیشرفت تحصیلی امیدِ زندگی‌شان کمک کنند. از همین رو به افزایش سطح علمی خود اهمیت می دهند.

 

واژگان کلیدی: سطح علمی، والدین، تربیت، فرزندان

 

 

 

 

مقدمه

اشتیاق وافر اولیا، ضرورت تشریح شیوه صحیح و راهکارهای درگیری یا نقش‌آفرینی والدین را در امور تحصیلی فرزندان دوچندان می‌کند. از طرف دیگر، کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه‌ای که والدین می‌توانند بر موفقیت تحصیلی فرزندان اثرگذار باشند، می‌تواند انگیزش خودِ اولیا را برای مشارکت در زمینه تحصیل فرزندان افزایش دهد؛ چرا که بسیاری از اولیا در اثر بی‌اطلاعی از روش‌های حمایت از فرزندان، حالتی انفعالی به خود می‌گیرند. در حالی که والدین بازوی توانمند معلم و مشاور برای نیل به اهداف آموزشی و تربیتی به حساب می‌آیند. لذا لازم است که در جهت اعتلای سطح دانش این ظرفیت  موجود، حداکثر تلاش خود را به کار بندیم[1].

با مرور پژوهش‌های صورت‌گرفته در زمینه تحصیلی به این مهم پی می‌بریم که خانواده نقشی بی‌بدیل در پیشرفت تحصیلی فرزندان دارد.  اکثر قریب به اتفاق پژوهش‌ها از خانواده به‌عنوان عاملی بسیار مهم در وضعیت تحصیلی فرزندان یاد کرده‌اند. از طرف دیگر، نهاد آموزش‌و‌پرورش برای تحکیم آموخته‌ها و تربیت دانش‌آموزان با انگیزه، به همکاری و مشارکت خانواده نیاز دارد. والدین با به‌کارگیری راهکارهایی که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم، می‌توانند نقش مؤثری در افزایش انگیزه فرزندان خود به تحصیل و پیشرفت تحصیلی آن‌ها ایفا کنند[3].

امروزه تمام نقاط دور افتاده جهان به واسطه ارتباطات سریع و گوناگون به همدیگر نزدیك گشته است. ایان امار موجب شده که فرهنگ های مختلف از گوشه و کنار جهان در بین خانواده ها مطرح گردد و در پی آن، نظام ارزشی خانواده و روابط اعضای آن تحت تأثیر قرار گیرد. پیامد این امر، پدید آمدن برخی مسائل و مشکلات در برقراری روابط صحیح خانوادگی است که به سادگی نمی‌توان آنها را برطرف ساخت. بدین لحاظ آموزش شیوه های صحیح تربیتی به والدین یکی از راه‌هایی اسات کاه دناین مساائلی را کاهش میدهد و از پدید آمدن مسائ جدیدتر پیشگیری میکند. علاوه بر این، آموزش والدین در مسائل تربیتی موجب می شود که آنان محیط مناسبتری برای شکوفایی و رشد استعدادهای بالقوه فرزندان خود فراهم کنند. این امر نیز پیشرفت و بالندگی افراد خانواده و جامعه را در پی خواهد داشت. آموزش خانواده یکی از جنبه های بسیار 


ارسال دیدگاه

برای ارسال نظر لطفا ورود یا ثبت نام کنید.

20,000 تومان